Home » cinema, Filme, Globurile de Aur 2012, Oscar 2012

The Artist – un film mut face galagie

20 January 2012 scris de 24 comentarii

[Titlu in limba romana: Artistul]

CoolRank: 8.5/10

– atmosfera & entertainment: 8.5/10

– regie: 9/10

– actori: 8/10

– scenariu: 6.5/10

– montaj: 7/10

Nota IMDb: 8.5/10 (locul 184)

Regie: Michel Hazanavicius An: 2011
Actori: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman Genul: comedie, romance

 

Nu e greu de vazut de ce oamenii au impresia ca, atunci cand sonorul a fost introdus in filme in anii ’20, artistii din acea vreme au vazut miscarea ca pe o evolutie naturala pe care o asteptau de mult. Dar adevarul este ca multi au vazut-o ca pe o moda trecatoare care nu are cum sa contribuie artistic la un film: Charlie Chaplin spre exemplu s-a incapatanat ani buni sa faca filme mute cand nimeni nu le mai facea. Si intr-adevar ar fi mai corect de zis ca filmul mut e un tip diferit de film decat ca este un tip inferior celui sonor. Pe aceeasi idee s-ar putea spune ca musical-ul a fost un alt pas natural in evolutia filmului, caci a canta e mai artistic decat a vorbi, dar cu toate ca exista musical-uri de diverse genuri, filmele ne-cantate nu au disparut. Lucru care, din pacate, nu se poate spune despre filmele mute.

Poate ca publicul de la vremea aceea a fost prea orbit (sau mai bine zis surzit) de noua tehnologie, si producatorii erau interesati doar de a face bani si nu a mai vazut nimeni motiv de a se intoarce la vechiul stil, dar asta nu inseamna ca filmele mute nu au lucruri de oferit care altundeva nu se pot gasi. Iar The Artist e aici sa ne aminteasca exact acest lucru, si sa ne reaminteasca sau sa ne prezinte putin dintr-o magie uitata.

Out with the Old, in with the New

In 1927 George Valentin (interpretat de Jean Dujardin) e unul din cele mai mari staruri din Hollywood, filmele sale mute cu spioni fiind favoritele publicului, singura care ramane neimpresionata fiind sotia sa. Intr-o zi in timpul filmarilor imparte scena de dans cu o figuranta, Peppy Miller (Bérénice Bejo), si dubla dupa dubla, intre ei se formeaza o conexiune. Mai tarziu ii da tinerei niste sfaturi profesionale, iar aceasta paraseste coplesita camera.

Mai tarziu Valentin este invitat de producatorul sau la o prezentare secreta a unei noi tehnologii de film, anume filmul sonor. Actorul pleaca amuzat, anuntand ca este o prostie ce nu va tine. Dar in curand isi va da seama ca “vorbitoarele” nu doar ca au intrat permanent in industrie, dar nici nu au lasat loc pentru filmele mute. In timp ce el se lupta sa isi mentina cariera, finantand, regizand si jucand in filme mute, cariera lui Peppy prinde aripi si in curand e cel mai mare nume din Hollywood, si rivalitatea nu lasa mult loc romantei.

Despre actori si regie ce se poate spune?

Anul acesta pare a fi un an in care filmele isi aduc aminte si reconstruiesc sentimentele filmelor din alte vremuri: in vara J. J. Abrams il pastisa pe Spielberg cu Super 8, si, dupa cum ziceam in recenzia trecuta, Martin Scorsese a reluat filmele de aventura clasice cu Hugo, si acum avem in fata The Artist, primul film mut care sa aiba o lansare majora din 1979. Regizorul si scriitorul a riscat foarte multe cand a decis sa faca acest film, si faptul ca a primit finantare nu e departe de un miracol. Folosirea de alb-negru in loc de color nu e o noutate, Schindler’s List, Memento, Sin City, The Turin Horse, American History X au aratat ca poate fi o alegere foarte potrivita, dar sa scoti si sunetul si sa-l inlocuiesti cu intertitluri e un pas curajos. Nimic nu ar fi indicat ca piata e deschisa spre asa ceva, DVD-urile cu filme mute nu au avut vanzari coplesitoare, si totusi, iata ca filmul e unul din cele mai bine primite de critica, si chiar de public, din acest an, nominalizat la Palme d’Or la Cannes si un competitor sigur la Oscaruri.

Si toate astea se datoreaza in mare parte regizorului, francezul Michel Hazanavicius, care a mai regizat filmele OSS 117, doua comedii frantuzesti cu spioni, in rest aflandu-se la inceputul carierei. Asta insa nu e evident din film caci regia e destul de uniforma pe tot parcursul si sigura pe sine, si asta nu e putin considerand ca francezul a trebuit sa adopte stilul de regie al filmelor mute, care este diferit de stilul de azi, fara insa a parea ca le imita pur si simplu – adica a trebuit sa-si gaseasca vocea regizorala in stilul unei alte epoci, si in acelasi timp sa nu devieze complet de la stilul modern Hollywood-ian pentru a nu-si aliena publicul. Faptul ca filmul nu plictiseste si nu-si pierde publicul in ciuda lipsei de sunet atesteaza talentul regizorului. Punctul cel mai slab e povestea in sine, scenariul scris de acelasi Hazanavicius. Desi a reusit sa nu abunde in clisee, firul narativ e foarte simplist si previzibil cu linii emotionale destul de evidente, adica filmul nu lasa in mister intentiile si gandurile personajelor. Desigur, aici argumentul ar fi ca filmul revine la stilul filmelor mute, unde actiunile si sentimentele nu erau extraordinar de complexe; si, ca sa fiu sincer, nu e vorba ca nu ar functiona in acest film, dar uneori ai sentimentul ca ar incapea ceva mai mult in poveste.

Poveste ce nu ar putea fi transpusa fara actorii, care si ei au avut misiunea dificila de a juca asemanator actoriei extrem de exagerate si teatrale din filmele mute, dar actiunile lor sa para totusi veridice dupa standardele moderne. Un fir foarte fin de altfel, pe care cam toti actorii il calca cu o aparenta naturalete. In rolul principal il avem pe Jean Dujardin care a mai jucat in filmele OSS 117 a lui Hazanavicius, si anul trecut in filmul francez Les Petits Mouchoirs. Dujardin nu s-ar fi putut potrivi mai bine rolului, avand o asemanare fizica foarte similara cu cea a lui Douglas Fairbanks, mare actor al filmelor mute, amintind insa vag si de Gene Kelly si alti actori din acea vreme. Pentru rolul din acest film a castigat anul trecut Premiul pentru Cel mai Bun Actor la Cannes. In rolul lui Peppy o avem pe Bérénice Bejo, si ea din seria OSS 117. Si aceasta aduce mult cu unele actrite din acea vreme si adopta foarte bine si acea atitudine.

In roluri secundare avem nume mai proeminente ca John Goodman (Red State), James Cromwell, a carui fata o stiti mai bine decat numele, si intr-un rol scurt pe Malcolm McDowell (A Clockwork Orange, Caligula). Actori cu roluri scurte, pe care insa le umplu la maxim.

Ce spun criticii despre The Artist?

Pe Rottentomatoes.com The Artist a acumulat un procentaj certificat de 97% fresh, in timp ce pe Metacritic.com nota lui The Artist e cu 8 puncte mai jos, la 89 din 100.

Vocile negative nu au fost impresionate de imitarea filmelor mute, David Faraci spunand ca daca filmul chiar ar fi iesit in perioada pe care o prezinta ar fi avut un succes mediocru, pe cand Tony Medley e mai aspru si zice ca daca publicul ar vrea filme mute, Hollywood ar face astfel de filme, dar nimeni nu le face pentru ca acele filme sunt expirate.

Vocea pozitiva e mai bogata in pareri, iar A. O. Scott le insumeaza cel mai bine spunand ca aceasta nu e o opera despre istoria filmului, ci o expresie generoasa si putin nebunatica a dragostei fata de film. Iar Steven Rea merge asa de departe incat sa spuna ca filmul e la fel de proaspat si nou ca Avatar al lui Cameron, vechiul devenind nou.

Verdictul KoolHunt.ro

Va trebui sa decideti singuri daca un film mut functioneaza ca film modern sau nu. Eu unul il recomand calduros, caci, desi in retrospectiva nu e cel mai memorabil film al anului, a fost de departe printre cele mai placute si pe tot parcursul lui m-am distrat copios, alaturi de tot restul publicului. E simplist si cam naiv dar intr-un fel in care iti creste dragul de el. Si pentru ca Hollywood iubeste filmele care il iubesc, puteti fi siguri ca vom auzi de el in perioada Oscar.

24 comentarii »

  • Jovi said:

    Nu stiu daca paralela este exacta, nu l-am vazut inca, dar poate in acest film este ceva din “Singin’ in the Rain”. Si acolo ne aflam la finalul epocii filmului mut, si acolo se vedea deja dificultatile trecerii la filmul vorbit. Filmele erau inca dublate de actorii care avea vocea “corecta” si producatorii aveau probleme in a se adapta la noul trend in materie de filme. Unii considerau ca filmul vorbit nu are niciun viitor, altii au vazut la timp potentialul…
    Numai amintirea acestui film si ma indeamna sa caut repejor “The Artist”.

  • saramon said:

    Sigur vom auzi de el în perioada decernarii Oscarurilor! :) Cel mai probabil, va si castiga cateva.

  • circotasu said:

    Prea multa calagie…cu siguranta va fi unul dintre starurile noptii decernarilor Oscarurilor

  • Georgiana said:

    Daca asta este film de Oscar, eu sunt indianca rapita de extrateresti. The Artist – Lady Gaga reloaded hai sa socam cu ceva pt ca sigur asta inseamna valoare. Mda.

  • Raluca Georgescu said:

    @Georgiana: Total de acord cu paralela legata de Lady Gaga. Nu am vazut inca filmul, dar asta imi inspira si mie si as fi cred foarte dezamagita sa primeasca Oscarul. Totusi revin cu o parere si dupa ce il vad

  • saramon said:

    Chiar nu pricep de unde aceasta adversitate din partea unora cu privire la filmul asta, de multe ori, fara ca macar sa-l vada. Si în SUA vad ca s-a format un curent pro si unul contra lui The Artist. Cand l-a facut, Hazanavicius cred ca nici nu banuia ca va ajunge favorit la Oscar. Numai ca dupa succesul de la Cannes, filmu lui a fost cumparat de Weinstein si, din acel punct, totul s-a transformat într-un bussines.

    Nici eu nu l-am vazut. Poate ca-i bun, poate ca-i prost. Dar cine a zis ca numai filmele bune iau Oscarul? Rareori se-ntâmpla asta. :)

  • Georgiana said:

    @Raluca Georgescu: Da, chiar sa spui cum ti s-a parut, sunt curioasa.

    @saramon Nu vreau musai sa desfiintez nimic. Eu cand spun sau citesc sau aud cuvantul Oscar, ma astept la ceva bun, ceva ca Avatar sau Gladiatorul, ceva care sa ma faca sa uit de scaunul in care stau, iar la final sa ma rup greu de atmosfera aia si sa ma intorc in realitate. Ceva cu adevarat inspirational sau captivant sau fascinant sau spune-i cum vrei tu. Artistul este, intr-adevar, o noutate, insa bag mana in foc ca peste 1 an, 5 ani, 7 ani, 10 ani, nu o sa faca nimeni floricele sa se aseze pe canapea sa plateasca X euro ca sa se uite la un film mut, come on! Acum se uita lumea de curiozitate, ca e nominalizat. La Gladiatorul se vor uita multi de acum inainte. Dar la Artistul nu. Si nici nu o sa se mai apuce un regizor sa faca asa ceva anul asta sau la anul sau peste X ani. Ori un film de Oscar ar trebui sa inspire, sa aiba un impact asupra viitorului. Artistul este doar un accident de pilotaj.

  • Jovi said:

    Avatar, Georgiana? Ce e ala? Ca nu am auzit sa fie inspirational, lucru pe care l-am auzit de altfel in cazul multor filme mute, de glorie…
    De altfel, nici nu m-a atras indeajuns pentru a-l vedea…

    Eu sper sa vezi mai multe filme din perioada de aur a cinematografiei (inclusiv din perioada filmelor mute), inainte sa spui ca Avatar e o capodopera.

  • Georgiana said:

    @Jovi: Vad ca faci parte din categoria celor care dau lectii celorlalti, le fac recomandari privindu-i de sus. Eu ti-as recomanda sa stai in banca ta, nu cred ca ai un glob magic care sa-ti arate cate si ce fel de filme am vazut sau nu eu, cu atat mai putin sa-mi vorbesti de sus. Si da, Avatar este un film inspirational in ceea ce priveste efectele speciale, este un film de referinta in materie de sf. Asta e parerea mea si nu cred ca trebuie sa mi-o justific in fata ta. Si Avatar ESTE o capodopera, din punctul meu de vedere.

  • Georgiana said:

    “Vocile negative nu au fost impresionate de imitarea filmelor mute, David Faraci spunand ca daca filmul chiar ar fi iesit in perioada pe care o prezinta ar fi avut un succes mediocru, pe cand Tony Medley e mai aspru si zice ca daca publicul ar vrea filme mute, Hollywood ar face astfel de filme, dar nimeni nu le face pentru ca acele filme sunt expirate.” – paragraful asta exprima cel mai bine cum sta treaba cu Artistul. De acord 100%.

  • saramon said:

    Poate c? n-a luat Oscarul. Pe mine nu m-a atras s?-l v?d. Dar Avatar va r?mâne în istoria cinematografiei.

    Pân? la el se mai f?cuse filme 3D, dar abia odat? cu Avatar aceast? tehnic? a p?truns în mainstream.

  • Georgiana said:

    Nu a afirmat nimeni ca avatar a fost primul film 3d. Efectele lui speciale denota, insa, multa munca, pt ca e extrem de greu sa faci credibila interactiunea dintre actorii reali si tot ce e pe planeta aia (plantele si animalele si extraterestii). Si sa-l pastrezi pe spectator pana la final. Artistul nu mi se pare ca are puterea asta de fascinatie (posibil nici atata efort depus, zic posibil, nu sigur). As fi vrut ca un film mut din 2011 sa vina cu ceva nou, un plus, o scanteie, o treaba, in afara de faptul ca nimeni nu s-a asteptat la asa ceva. Daca scrii acum o carte de tipul roman par lettre, reproduci o treaba de secol 17-18. Asta inseamna sa iei premiul nobel pt literatura?! Eu nu-i vad sensul. Dar asta e parerea mea. Daca castiga, castiga. Eu nu i-as da nici macar o crenguta de corcodus.

  • kolcs said:

    the red balloon este 98% mut si este considerat unul din cele mai bune filme facute vreodata. si da, desi a fost facut la 30 de ani de la ultimele filme mute, e inca un film foarte apreciat, asta la 50 de ani de cand a fost facut.

    oameni, vorbiti despre the artist de parca singura sa caracteristica e ca e mut. ahm, filmul are personaje, si poveste si umor si drama. alea nu mai conteaza?

    si cum sa zici ca filmul a fost facut mut doar ca sa scoata bani, pentru ca e ceva nou si socant. pentru asta e cunoscut hollywoodul ca face chestii neconventionale si ca ii place sa faca riscuri financiare? nu pt faptul ca recicleaza aceleasi chestii ad nauseam?

    sincer, mergeti si vedeti filmul. in momentul de fata tot ce stiti e ca e mut, si tot la asta reveniti. ca si cum nu ai vazut avatar, si discuti numai despre faptul ca e 3D. si nu iti place avatar pt ca nu iti place 3D. du-te vezi avatar! 3D-ul e o singur aspect.

    nu cred ca filmul va inspira alti regizori sa faca filme mute. dar asta nu inseamna ca nu e un film care poate inspira. plm. the tree of life e lipsit de fir narativ, asta inseamna ca daca nu se apuca alti sa faca filme fara fir narativ the tree of life de fapt nu un film bun.

    hazanivicius a crezut ca asta e metoda cea mai buna de a-si spune povestea. si iti spun ca e eu cred in toata sinceritatea, ca peste 10 ani va fi filmul la tv. in ciuda enormului defect de a fi mut, e un film extrem de dragut.

    si intre noi fie vorba, avatar fara mare ecran si fara 3D nu are multe puncte de vanzare. opinia mea

  • Radu said:

    Am vazut aseara The Artist si pot spune ca a fost o revelatie! Actiunea desi tipica si relativ subtire ca pentru un film mut, are totusi momente de maxim dramatism. Personajele chiar daca par simple prin lipsa glasului, sunt foarte simpatice si reusite creionand o foarte frumoasa poveste de dragoste ce cu siguranta va dainui in timp si va fi apreciata peste ani.

    Faptul ca este mut, da este un foarte mare element, dar cu siguranta nu este si singurul si nici cel mai important. Sentimentul pe care reusesc sa-l transmita protagonistii cu ajutorul mimicii si al muzicii de acompaniament este unic si nu se compara cu filmul actual. Nu spun ca este mai bun, spun ca este diferit si cel putin la fel de bun.

    PS: Am vazut destule filme nominalizate anul asta, si pana acum acesta este singurul care m-a entuziasmat. Sper sa ia si cel mai bun film si cel mai bun actor in rol principal. Brad si George nici nu se compara cu ce a facut Jean aici, este singurul tur de forta adevarat din cele nominalizate.

  • Raluca Georgescu said:

    Bravo, Mihai, pentru review, mi-a placut mult mult mult filmul. Desi plecasem la el cu prejudecati Faptul ca este mut chiar nu are nicio legatura. E dulce, superb interpretat, muzica f frumoasa si per total mi-a creat o stare super. Data fiind selectia pentru Oscar (nu am vazut inca Extremely…) The Artist este favoritul meu.

    Nu credeam ca cei 2 actori pot transmite atat de mult doar prin mimica, muzica… O reala inspiratie. Si sper mai ales intr-un Oscar pentru Jean Dujardin. Comparatia cu Avatar mi se pare hilara.

  • Lista câ?tig?torilor la premiile Oscar 2012 | Oglinda De Vest .RO said:

    […] 2012 conform Oscar.go.com mai jos: Câ?tig?torul premiilor Oscar 2012 pentru Cel mai bun film: The ArtistNominaliza?i- War Horse- The Artist- Moneyball- The Descendants- The Tree of Life- Midnight […]

  • Radu Iulian Baba said:

    Acest film poate fi descris intr-un singur fel – Poezia Moderna a Marelui Mut…

  • Castigatorii premiilor Oscar 2012 | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] Castigatorul premiilor Oscar 2012 pentru Cel mai bun film: The Artist […]

  • Masterclass Radu Mihaileanu – Reteta libertatii si pasiunii totale | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] tu nu poti sa-l vezi, pentru ca esti prea bagat inauntru.” Un exemplu dat de Radu era al filmului The Artist, care, inainte de-a fi oscarizat, nu gasise finantare – “nimeni nu vroia sa-i dea bani, toata […]

  • Intouchables – comedia eleganta care a cucerit Europa | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] mai bine de un an. Rezultatul? Doua filme cu mare impact la critici si la publicul de pe glob – The Artist si Intouchables. Doua filme despre care se va continua sa se mai vorbeasca mult timp. Le-am vazut […]

  • The Artist / Artistul (2011) said:

    […] mult în epoca 3D ?i a balastului zgomotos, se pare c? t?cerea e de aur. Mihai Kolcsar – Raluk E simplist si cam naiv dar intr-un fel in care iti creste dragul de el. Si pentru ca Hollywood […]

  • Les infidèles / The Players – Domnilor, sunteti geniali! | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] regizorii alesi in proiectul Les infidèles, Michel Hazanavicius (The Artist) si Eric Lartigau au probabil unele din cele mai bune momente in scheciurile La bonne conscience si […]

  • The Artist (2011) > Blog de Cinema said:

    […] mult în epoca 3D ?i a balastului zgomotos, se pare c? t?cerea e de aur. Mihai Kolcsar – Raluk E simplist si cam naiv dar intr-un fel in care iti creste dragul de el. Si pentru ca Hollywood […]

  • Ce vedem la cinema in luna martie 2012? | Koolhunt.ro - Vezi Bucurestiul cu alti ochi said:

    […] The Artist – Punem cruce lui februarie doar dupa ce vedem The Artist, marele castigator al Oscarurilor care a readus in atentia publicului larg un gen prafuit, considerat demodat, si anume filmul mut. Cu 5 statuete inhatate pe merit la Gala care s-a complacut in nostalgii anul asta, filmul frantuzesc va ramane un punct de referinta in analele cinematografiei, ca atare ar fi pacat sa nu-l vedem la cinema cat inca se mai poate. Mihai nu e deloc zgarcit cu complimentele in recenzia lui, din care va citez verdictul foarte convingator: “Va trebui sa decideti singuri daca un film mut functioneaza ca film modern sau nu. Eu unul il recomand calduros, caci, desi in retrospectiva nu e cel mai memorabil film al anului, a fost de departe printre cele mai placute si pe tot parcursul lui m-am distrat copios, alaturi de tot restul publicului. E simplist si cam naiv dar intr-un fel in care iti creste dragul de el.” […]

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*