Home » cinema, Filme

Ce sa vedem la cinema in luna septembrie 2011

5 September 2011 scris de 2 comentarii

Ca-n fiecare an pe vremea asta, incepe bombardamentul filmelor bune la cinema, strat peste strat de conceptii si viziuni unice, din partea unor regizori mai mult sau mai putin cunoscuti, dar toti avand ceva miezos sa ne comunice. Acum e momentul sa atacati punga de popcorn, sa chiuliti de la ore, sa va invoiti de la munca, pentru ca sunt nume ca Besson, Soderbergh sau von Trier presarate in programul de cinema, si se-ntrec pe-un plai doldora de genuri si sub-genuri.

Unii dintre regizorii care stiu ca toamna se numara ocheadele Academiei, incalcesc inedit si mood, si gen, si tema ca niste chirurgi plastici plictisiti de ordinea lucrurilor. Un tribut cu dans + o cursa cu masini, jafuri si amor + o nunta cu planete in curs de ciocnire + o apocalipsa in care atingerea umana e letala. In plus, ni se prezinta spre infulecare portii duble de Christina Hendricks si Ryan Gosling, una mai apetisanta ca cealalta, in functie (sau indiferent) de sexul privitorului! Iata glorioasele mozaicuri ciudatele clocite peste an care ies din gaoace in luna septembrie:

 Colombiana – Sau ce nu te omoara te intareste

Parca botezat cu talc dupa cravata columbiana, si initial vrut un sequel pentru The Professional-ul lui Luc Besson din 1994, acest revenge movie a ajuns acum in mainile regizorului Olivier Megaton (Transporter 3), care ne asigura ca nu trebuie vazut ca un al doilea episod. Asadar, entitatea asta noua (scrisa totusi de Besson) o are pe frumoasa Zoe Saldana in rol principal, si principial, cu ideea fixa a razbunarii pe post de intriga si, sper, deznodamanat nemilos. In nici 2 minute si jumatate de trailer, fraza-laitmotiv Never forget where you came from si derivatele ei apar de 4 ori. Impresionant, nu repetitiv in gol, caci intensitatea creste la fiecare enuntare, aducand a patru cuie batute pe rand, raspicat, intr-un sicriu. Daca de la Saldana nu prea stim la ce sa ne asteptam, cel putin putem fi siguri ca Megaton va aduna un sireag impresionant de cadavre!

 Pina 3D – Un documentar despre gratie violenta

Film tribut regizat de Wim Wenders in onoarea Pinei Bausch, una din marile coregrafe ale tuturor timpurilor, pioniera unei noi forme de dans, dance-theatre, care s-a stins din viata in 2009. Este un documentar, dar, ca orice atinge Wenders, nu se rezuma la atat: el a adunat laolalta corpul de dansatori ai Pinei, i-a postat in fata camerelor cu doar un voice-over adaugat la montaj care sa le traduca expresiile de dor fata de mentor, dar mai ales i-a lasat sa danseze pentru Pina. Aclamat universal ca primul film care foloseste tehnologia 3D in scop artistic, Pina aduce in prim-plan scenete dansate cu patima, unde fundalul, decorul si natura deopotriva, se implica organic in coregrafie, iar coloana sonora te va inmarmuri. Sub titlul “documentar despre gratie violenta”, Mihai Kolcsár il descrie ca “hipnotizant” in recenzia lui si observa ca fetele si corpurile dansatorilor sunt “toate folosite pentru a exprima sentimente intr-un nou limbaj”.

 Drive – Cand filmul de actiune intalneste filmul de arta

Sigur ca vitezomanii vor umple sala la filmul asta pe baza titlului si nimic mai mult, si, din bazaitul criticii mondiale care a innebunit de placere la vizionari, e la fel de sigur ca nu vor fi dezamagiti. Insa stilul regizorului danez Nicolas Winding Refn nu sta doar in pedala de acceleratie, nu ar fi primit ropote de aplauze la Cannes si nu ar fi acumulat un scor pe Rotten Tomatoes de 93% (!!!) doar pentru aplombul scenelor de chase auto. Drive incapsuleaza doze egale de tensiune mocnita de-o tai cu cutitul, violenta demna de rating-ul R si poveste de iubire tandra ca rupta dintr-un cu totul alt film. Juxtapunerea lor, dar si niste interpretari de prima mana din partea lui Ryan Gosling in rol de cascador-ziua/sofer-de-jaf-noaptea, Carey Mulligan si Christina Hendricks, dau savoarea aparte a filmului care, spun unii critici, imbina comercialul cu arthouse-ul intr-un hibrid atat de nou c-ar trebui patentat de Winding Refn!

 Crazy, Stupid, Love. – Intre cuceriri si suflete  pereche

La inca un (a se citi: orice) film cu Ryan Gosling as fi dat iama si fara trailer, dar daca l-au taiat pe sonoritatile delicioase ale lui Matthew Bellamy, deja ma simt indatorata celor 2 minute si jumatate de mai jos sa dau si sfoara-n tara. Crazy, Stupid, Love. are toate sansele sa fie o comedie romantica cu lipici in videoteca iubaretilor, nu doar pentru ca impleticeste-n mrejele dragostei nume talentate si versate-n umor de buna calitate – ci pentru ca scenariul pare chiar atat de bine scris cat sa le valorifice talentul, lucru rar in Hollywood. Povestea in sine, regizata de duo-ul din spatele induiosatorului I Love You Phillip Morris, este relativ sablonarda: Steve Carell e un individ de varsta mijlocie, a carui sotie (Julianne Moore) l-a inselat si ii intenteaza divort. Gosling intra in scena ca un paunas sarmant, si il repune pe picioare, ajutandu-l sa ia din nou taurul dating-ului de coarne (moment in care-si face aparitia si minunata Marisa Tomei). Insa in mix se-aduna si alte subplot-uri, si alte personaje, si alte turnuri de situatie decat cele cu care ne-am obisnuit, pana cand se trage linia fix la limita dintre prea siropos si prea putin credibil.

Contagion – The New Outbreak

Un thriller apocaliptic (gen de care eu, una, nu pot sa ma satur) cu actori de calibru si implicatii psihologice, cam asa suna ecuatia perfecta si Contagion, din ce spun criticii, se executa de minune. Cazul zero e Gwyneth Paltrow, sotia lui Matt Damon intr-un rol mai panicard decat l-am fi banuit pe Bourne capabil sa joace, plauzibil. Pe masura ce zona contaminata cu virusul eivdent misterios, evident in continua mutatie se extinde, si ecranul se-mpanzeste cu de-alde Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet, Marion Cotillard si alti grei ai industriei, pe post de experti sau infectati. Dar cred ca cea mai interesanta variabila aici va fi componenta umana, succesul filmului lui Steven Soderbergh depinzand de eroziunea relatiilor interumane in criza declansata: asa o epidemie imprevizibila, cu transmitere directa, aeriana, de la om la om, nu decimeaza “doar”, ci si abrutizeaza societatea.

 Melancholia – Demiurg von Trier ciocnind pahare, persoane, planete

Deloc conventionala lipitura intre drama si SF marca Lars von Trier soseste in cinema-urile noastre concomitent cu premiera peste ocean. Cel mai recent film al lui von Trier, care si el se preocupa de sfarsitul lumii, este poate mai putin de provocator ca Antichrist sau alte productii semnate de el pana acum, dar cu muza Charlotte Gainsbourg in distributie si o planeta in picaj amenintator spre Pamant, suntem cel putin curiosi. Ce a nascocit danezul de data asta? O familie in prag de criza, si de nunta; in centru, o relatie tensionata intre doua surori (Gainsbourg si melancolica Kirsten Dunst) mai mult si, respectiv, mai putin ingrijorate ca planeta Melancolia va pune capat vietii pe Pamant; nu in ultimul rand, o droaie de intamplari de factura cotidiana, toate incarcate de o tenta depresiva, si pictate in acea viziune rece cu care ne-a obisnuit von Trier.

 I Don’t Know How She Does It – Dileme si clisee lame-ish

In fine, un rom-com care parca nu-si are locul pe lista cu must-see-uri, dar pentru care romanticele indragostite de parfumul New York-ez imi vor multumi. Ecranizarea debutului literar omonim al lui Allison Pearson nu se deruleaza doar in Big Apple, dar cand protagonista descinde acolo in interes de munca, decorul inegalabil se dilata-n pupile cat sa inlature orice dubiu referitor la film in sine. Care film pare, de altfel, pasabil spre delectabil, daca fac abstractie de Sarah Jessica Parker si ma concentrez pe Pierce Brosnan si Christina Hendricks. SJP joaca, din nefericire, rolul principal, al unei mame, sotii si carieriste care se cazneste sa-si inghesuie toate indatoririle conexe acestori identitati in 24 de ore… zi de zi, pana cand oportunitatea din New York ii deraiaza complet listele si viata. Apropo (de nimic), fiti pe faza in trailer sa nu pierdeti cadrul iernatic din fabuloasa metropola – ati vazut vreodata ceva mai frumos??

2 comentarii »

  • Andrei said:

    Am vazut trailerul la filmul ala Drive si chiar mi-a lasat o impresie buna

  • Raluca Georgescu said:

    @Andrei: Serios? Nu stiu de ce, dar mie din trailer imi pare usor static. Asa distributia si subiectul suna foarte bine, de acord. Dar parca trailerul e un pic miscat la manivela =))

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*