Home » cinema, Filme, Oscar 2012

Albert Nobbs – fratele sleampat al travestitului

2 March 2012 scris de Niciun comentariu

CoolRank: 6/10

– atmosfera & entertainment: 6/10

– regie: 5/10

– actori: 8/10

– scenariu: 7/10

– montaj: 6/10

Nota IMDb: 6.6/10

Regie: Rodrigo García An: 2011
Actori: Glenn Close, Mia Wasikowska, Aaron Johnson Genul: drama

 

In fiecare an imi promit ca vad toate filmele care intra in cursa pentru Oscar – scurt metraje, documentare, desene animate, tot. Inutil sa zic ca nu mi-a reusit nici anul asta, asa ca o sa imi pun niste obiective cinematografice mai realiste data viitoare. Totusi, sunt multumita ca am vazut una din nominalizarile (si dupa cum s-a vazut in decizia atinsa, din nou, de aripile vanjoase ale politicii, si castigatoarele) mai exotice din acest an, A Separation, la care am adaugat acum si Albert Nobbs.

No one would have suspected me until the day of my death, if it hadn’t been for the flea you brought in!

O femeie (Glenn Close) care traieste viata unui barbat, literalmente – o orfana care dupa o noapte groaznica de abuzuri s-a decis sa se rupa de cine era pana atunci si se da drept barbat ca sa se angajeze ospatar. Iata o premisa excelenta pentru un film care se anunta foarte suculent si plin de profunzimi, de la nivelul dublelor semnificatii ale lucrurilor din perspectiva genurilor diferite pana la identificarea esentei umane din fiecare, trecand peste bariera perceptiilor legate de sex. Albert, pentru ca nu ni se ofera un nume feminin pentru personaj, este unul din angajatii foarte apreciati ai unui hotel si strange avid fiecare banut oferit ca bacsis, visand sa isi deschida propria afacere intr-o zi – poate o tutungerie. Fortat sa isi imparta patul cu un zugrav, Hubert Page (Janet McTeer) venit sa refaca una din camere, isi vede secretul dezvaluit si plin de temeri incearca sa se asigure ca nu va fi dat in vileag. Ca sa il asigure ca nu se va intampla asa ceva, Hubert ii arata ca de fapt si “el” este o “ea” – ce mai, prima jumatate de ora din film e plina de socuri. Apoi vedem cum continua existenta pentru Albert, odata ce multiple posibilitati i s-au deschis – cand afla ca Hubert e casatorit/a (chiar bigam, am putea spune) si isi sustine familia cu mestesugul invatat.

We are all disguised as ourselves.

Din pacate, potentialul pe care l-am vazut la inceputul filmului, aproape burdusit cu elemente spectaculoase (la un moment dat chiar ma asteptam la niste cadre desprinse din telenovele, se potriveau cu ritmul dezvaluirilor), nu este fructificat… sau poate setea mea de senzational nu e de neglijat. Desi foarte bine jucate impersonarile masculine, mi s-au parut mult mai credibile personajele secundare gen camerista fasneata Helen (Mia Wasikowska) care se indragosteste de tanarul bun la toate, ambitios dar alcoolic Joe Mackins (Aaron Johnson) sau chiar zugravul Hubert Page (Janet McTeer) care isi duce linistit si satisfacut viata dubla. Filmul ia, dupa parerea mea, multe idei bune, sa zicem niste pepite de aur, care se trantesc impreuna pentru ca, “nu-i asa”, o sa iasa o giga-pretiozitate pentru ca e vorba de aur. Ei bine, nu – si ma gandesc ca poate e si din cauza unei geneze foarte grele si indelungate a filmului.

Glenn Close a mai jucat o data rolul lui Albert Nobbs pe scena, in 1982, si a castigat un premiu Obie pentru asta. Pentru ca e o idee in care a crezut atat de mult, a incercat faca saltul productiei de la teatru la film in ultimi 20 de ani, lasandu-si amprenta deopotriva in scenariu si in productia filmului. Ba chiar, daca e sa o credem pe ea, John Banville, care de asemenea e acreditat ca scenarist al lui Albert Nobbs, a adus doar o aroma de expresii irlandeze, greul fiind facut de ea. Avand in vedere ca atat piesa jucata in 1982, cat si filmul sunt bazate pe o nuvela a lui George Moore, poate ca nici nu au avut de unde sa imbogateasca atat de mult scenariul cat sa il faca demn de Oscar… Dar indiferent cate scuze i-as gasi, filmul pur si simplu nu e memorabil. Poate ca alegerea unui personaj invizibil intr-un loc de munca in care trebuie sa fie (aproape) invizibil nu era cea mai indicata, in lipsa unor ilustrari de conflicte sau trairi care sa fie remarcabile si sa balanseze cursul aparent linistit al filmului.

Despre actori si regie ce se poate spune?

 Glenn Close a fost apreciata foarte mult de critici intrucat rolul pe care il face aici e mult mai temperat si diferit de celelalte ale sale, in care ilustreaza femei puternice si obsedate, de altfel fix pe tipologia in care se incadreaza fizic – categorisire relativ superficiala pe care Hollywood-ul vrea sa ne faca sa credem ca nu o foloseste prea des. Pentru mine si-a atins un pic prea bine rolul – un om invizibil cu niste trairi de care nu avem habar, cel mai spectaculos lucru la el/ea fiind ca nu stim de care sex apartine de fapt (H:What’s your name? A:Albert. H:No, I mean your real name A:Albert.). Stim ca vrea sa isi faca afacerea lui, si dupa ce se incredinteaza ca e cat de poate de posibil, sa se casatoreasca si sa duca o viata “normala” de familie. Dar atat… mecanisme, motivatii ale gesturilor, gandurilor… ioc. Asa ca Albert chiar nu e de Oscar.

Dupa cum spuneam, rolurile secundare m-au atras mai mult si mi-au ramas mult mai bine intiparite ca fiind pline de viata si credibile. Janet McTeer e una din actritele britanice foarte bine pregatite, care e aproape constant premiata si implicata in proiecte “lucrative” – la un moment dat te trezesti ca o stii si ca are un chip familiar pentru ca a aparut in atat de multe productii (inclusiv in recentul The Woman in Black). In Albert Nobbs “fura” aproape fiecare scena in care apare alaturi de protagonista… Iar Mia Wasikowska e fix ca o gura de apa proaspata si limpede – am mai vazut-o si in The Kids Are All Right si mi-a placut si acolo, desi din film mi-au ramas alte subiecte asupra carora sa meditez, si jocul ei a ramas pe locul doi. Dar vad ca la fiecare vizionare tot castiga bile albe si gandindu-ma la 3 roluri foarte mediatizate ale ei (cele doua mentionate in fraza anterioara si cel din Alice in Wonderland), nici nu e in vreun pericol sa se plafoneze in roluri de blonda prostuta, atragatoare, eventual un material bun pentru rom-com-uri.

Iar Aaron Johnson aduce la o scara mai mica (e totusi rol secundar) o proba scanteietoare de spirit inflacarat, framantat de balastul trecutului – dominat de un tata betiv si alcoolic, de al carui model fuge – si de viziunea unui pamant nou, al fagaduintei, pe care vrea sa il atinga prin orice mijloace, eventual pe banii lui Albert Nobbs (storsi cu ajutorul lui Helen). A, si marturisesc ca mi-a tresaltat usor inima cand am vazut pe generic numele lui Jonathan Rhys Meyers, doar ca sa fiu dezamagita de cele 2-3 secvente in care aparea ca sa ilustreze ideea (din nou) de moravuri incerte care existau inclusiv in camerele hotelului. Nu pot sa trec mai departe fara sa il mentionez si pe Brendan Gleeson, doctorul hotelului, cel care cumva puncteaza in momente cheie realismul filmului – si de altfel singurul care va iesi cu un bilant pozitiv din deznodamant.

Regizorul Rodrigo García este la al patrulea lung metraj cu Albert Nobbs, avand o experienta bogata in televiziune, si ca producator, scenarist si director de imagine. Nu e de altfel nimic de mirare, caci fiul lui Gabriel García Márquez, care ii cunoaste de tanar pe Pablo Neruda si Luis Bunuel, sigur are in gene o creativitate bogata care se manifesta in cat mai multe moduri. Bineinteles, ca artist, Rodrigo isi cauta vocea proprie si ideile prin care vrea sa scoata in evidenta poezia din lucrurile de zi cu zi. Doar ca in pelicula despre care vorbim, regia nu face prea multe ca sa puna in valoare ideile, de altfel foarte marcante… suntem cumva lasati sa ne “prindem” de ele, filmul rezumandu-se sa inregistreze evenimentele asa cum se petrec, cu mici exceptii in care vedem franturi din fanteziile vietii casnice tihnite ale lui Albert ca om la casa lui, cu afacerea proprie. Asa ca inteleg de ce filmul a fost propus la Oscar doar pentru rolurile lui Glenn, Janet si machiaj (nu si pentru regie).

Ce spun criticii despre Albert Nobbs?

Se pare ca Albert Nobbs trece cu greu pe Rotten Tomatoes de descrierea de “meh…asa si-asa”, in sensul ca urca doar pana la 53% pe tomatometru, din 117 review-uri cu 55 de rosii stricate proiectate primind o medie de 6 din 10. Publicul de pe acelasi site fiind mai aspru, filmul urca doar la 48% contorizand 5245 de pareri care ii dau in medie 3.3 puncte din 5.

Metascorul este similar, un pic mai crescut datorita lui Glenn Close, cu siguranta: 57 din 100 si o nota de 6/4 din 10, ca rezultat al celor 16 review-uri pentru Albert Nobbs pe Metacritic.

Iar criticii au pareri foarte amestecate asupra filmului, pornind de la Tom Long, Detroit News (“Albert Nobbs e un film cu o incredibila textura si tandrete, si actorii iti bucura privirea”), pana la Mick LaSalle, Chronicle Movie Critic cu al lui “Albert Nobbs e un experiment aproape reusit”. Exact – potential nerevelat. Cred ca din cele scrise mai sus e usor de inteles de ce ma unge la inima ce zice R. Kurt Osenlund de la Slant Magazine: “Albert Nobbs iti acapareaza atentia fara sa-si depaseasca trucul de inceput, incercat atat de tare sa fie social omenos incat uita sa fie uman”

Verdictul KoolHunt.ro

Albert Nobbs e un must see doar pentru fanii inraiti ai lui Glenn Close sau curiosii care vor sa vada o viziune asupra fenomenului LGBT in epoca Edwardiana (sau o absenta a ei). In rest, filmul promite mult, dar e in esenta plictisitor si zgarcit cu momentele care contrazic impresia asta. Vedeti pe propria raspundere :-)

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*