Home » Filme

The Taking of Pelham 1, 2, 3 – porneste in forta, franeaza anticipat

28 July 2009 scris de 9 comentarii

thetakingofpelham1236CoolRank: 7.5/10

atmosfera & entertainment: 7.5/10

regie: 7.5/10

actori: 8/10

scenariu: 7/10

montaj: 7/10

The Taking of Pelham 1, 2, 3 este un film de actiune pe care l-am mai vazut. Nu ma refer aici doar la faptul ca este un remake. Este un film dintr-o tipologie arhicunoscuta, filme in care teroristi sau infractori iau ostatici si un negociator sau un politist eroic incearca si, de obicei, reuseste sa ii salveze. Iar America are un nou erou. Din pacate, tipologia aceasta de filme reuneste 2 categorii de filme. Sunt cele reusite si pe care le vedem de mai multe ori si cele facute ca sa fie facute. Ceea ce salveaza The Taking of Pelham 1, 2, 3 de la a cadea in cea de-a doua categorie este interpretarea intensa a celor 2 actori principali – Denzel Washington si John Travolta.

Cum scapi atunci cand capturezi un tren cu ostatici?

Atunci cand te trezesti dimineata si iti pui sosetele in picioare, niciodata nu vei putea sti cum se va desfasura ziua ta. Si in niciun caz nu vei avea de unde sti cum se va termina. Pentru dispecerul si seful Directiei de Transporturi New York, Walter Garber (interpretat de Denzel Washington), acest lucru devine evident. Ziua inceputa banal se transforma intr-un haos dupa ce un grup de 4 oameni deturneaza un vagon de metrou si ii ia ostatici pe pasagerii acestuia. Walter se va trezi in pozitia de a fi cel care tine legatura si negociaza cu seful grupului de infractori, Ryder (interpretat de John Travolta).

Ceea ce cere Ryder pentru a elibera ostaticii este sa primeasca o rascumparare de 10 milioane de dolari in nu mai mult de o ora. Pentru fiecare minut de intarziere acesta ameninta ca va omori cate un ostatic. Ceea ce face insa ca Ryder sa nu fie luat foarte in serios la inceput (cel putin pana cand nu omoara primul ostatic) este intrebarea aflata pe buzele tuturor: pe unde au de gand sa scape infractorii, in conditiile in care sunt inconjurati de politie care le pandeste fiecare miscare?

Remake dupa un film din 1974 adaptat la realitatea americana contemporana

Filmul The Taking of Pelham 1, 2, 3 este un remake dupa filmul omonim (The Taking of Pelham 1 2 3) din anuthetakingofpelham1234l 1974 cu Walter Matthau si Robert Shaw in rolurile principale. Acesta la randul sau a fost o adaptare dupa un roman de succes al lui John Godey (nume de autor pentru Morton Freedgood).

Ceea ce regizorul Tony Scott a dorit sa realizeze cu The Taking of Pelham 1 2 3 nu a fost un remake al clasicului film. El si-a propus un film cu identitate proprie, care sa puna mai mult accent pe personaje si interpretarea lor si mai putin pe actiune si desfasurarea sa. De asemenea, si-a propus sa adapteze povestea la realitatea New York-ului contemporan, pornind de la premisa ca orasul s-a schimbat foarte mult din 1974 pana in prezent.

De-a lungul actiunii vom intalni numeroase aluzii la birocratia insuportabila a acestui oras american – Ryver si Graber au la un moment dat un schimb de replici ironice despre cat de dificil este sa aduci o rascumparare pentru niste ostatici in New York, dat fiind numarul de semnaturi implicate. Se vorbeste despre mita, despre inchisoare, despre modul in care Orasul (New York-ul prezentat ca un personaj de Ryver, personaj pe care acesta doreste cu tot dinadinsul sa se razbune) isi trateaza cetatenii care muncesc zilnic pentru el. Totul transpus in dialoguri rapide, sarcastice, inteligente intre cei 2 adversari. Imaginea primarului New York-ului este magistrala si foarte reusit interpretata de James Gandolfini. Blazarea, propoganda, ironiile din jurul primarului sunt cu adevarat binevenite in contextul filmului.

Filmul merge similar cu trenul – porneste in forta, ne tine in suspans, ca la final sa franeze usor patetic

Modul de filmare este rapid. Filmarile se petrec chiar in tunelurile thetakingofpelham1235metroului din New York, senzatia de teama creata de trenurile mergand in goana fiind foarte bine surprinsa. Replicile sunt dure, imaginile violente, succesiunea lor infricosator de rapida, iar tempo-ul plin de suspans. Chiar daca unele replici si scene din film mi-au parut fortate, suspansul te face sa treci mai repede peste ele si sa te prefaci ca nu le-ai observat. Voi mentiona insa replica sotiei lui Denzel Washington care il roaga pe acesta sa vina acasa teafar si cu 4 litri de lapte – un cliseu american tipic si foarte penibil, dupa gustul meu.

Daca sarim insa peste scenele patetice, peste momentele americane tipice care se doresc emotionante, filmul ne va tine in priza. Ne va tine in priza pana intr-un anumit punct. Mai exact pana cand se va apropia de final. Asemenea trenului, filmul reuseste din pacate sa franeze inainte de vreme. Si mai mult, franeaza in niste scene care se vor emotionante, dar reusesc sa fie doar exagerat de patetice. Va las insa sa constatati cu ochii vostri.

Despre actori si regie ce se poate spune?

Ceea ce reuseste sa ne farmece la The Taking of Pelham 1 2 3 sunt actoriithetakingofpelham1232 si interpretarile complexe ale acestora. Washington si Travolta reusesc sa joace foarte convingator un joc de-a soarecele si pisica intre 2 oameni puternici. Inclestarea de minti si forte dintre cei 2 da nastere unei tensiuni uimitoare, suspansul filmului crescand cu fiecare replica si traire.

Denzel Washington joaca rolul care i se potriveste manusa: acela al unui om obisnuit care este pus intr-o situatie mult peste limitele sale. Personajul lui Washington pare a se aflat la locul nepotrivit in momentul nepotrivit. Nu numai ca nu este un politist, el este un simplu angajat la metrou. Mai mult decat atat, personajul Garber este intr-un moment al existentei sale in care se caieste pentru un delict proaspat intocmit, in prezent anchetat de politie. Tocmai de aceea, Garber identifica in implicarea sa in salvarea ostaticilor din Pelham 1 2 3 o oportunitate de a-si spala pacatele. Washington isi joaca rolul aparent fara efort, reamintindu-ne inca o data de ce actorul a fost pana in prezent de 2 ori laureat al Academiei de Film (Oscar 2001 pentru cel mai bun actor in rol principal in Training Day si Oscar 1990 pentru cel mai bun actor in rol secundar in Glory).

John Travolta stie sa joace roluri negative. Sa ne amintim doar pethetakingofpelham1233rformantele sale actoricesti din filmele Face/Off si Swordfish. Travolta nu face, prin urmare, niciun efort cu rolul lui Ryder. Improvizeaza foarte mult, incercand sa descopere veleitati ascunse ale personajului, facandu-l cat mai complex. Este in acelasi timp inteligent, coleric, sarmant, insetat de razbunare, intens. Personajul Ryver nu isi doreste bani. El isi doreste razbunare. Vrea sa se razbune pe orasul New York si pe cei care il conduc.

Personal, am simtit ca cei 2 actori – Washington si Travolta – joaca bine rolurile pe care le-au primit. Dar am simtit si ca replicile lor sunt cumva fortate in context. Nu primim pana in finalul filmului justificarea nebuniei si urei lui Travolta si nici emotia pe care ne-o doream de la Washington. Sa fie oare cauza incercarea lui Tony Scott de a inghesui doi actori memorabili si rolurile lor arhicunoscute in scenariul unui film care nu avea nevoie de atata efort?

Tony Scott este un regizor britanic celebru pentru filmele sale de actiune deosebit de spectaculoase. Sa ne reamintim doar preacunoscutele Top Gun, Revenge, The Fan, Enemy of the State, Spy Game, Deja Vu, True Romance, Man on Fire si Domino – toate aceste filme fiind realizate in regia celebrului Tony Scott. Tony Scott si Denzel Washington au avut in trecut alte 3 colaborari cu ocazia unor filme de actiune de succes: Man on Fire, Crimson Tide si Deja Vu. Distractiv este ca scenaristul filmului The Taking of Pelham 1 2 3 – Brian Helgeland (castigator al premiului Oscar 1998 pentru scenariul adaptat al L.A. Confidential si nominalizat la Oscar 2004 pentru scenariul Mystic River) – a lucrat si el cu Scott si Washington in echipa filmului Man on Fire.

Ce spun criticii despre The Taking of Pelham 1, 2, 3?

In general parerile criticilor despre filmul The Taking of Pelham 1, 2, 3 au fost favorabile, filmul intrunind o nota finala de B. thetakingofpelham1237

Claudia Puig spune in USA Today ca a gasit remake-ul The Taking of Pelham 1 2 3 ca avand suficient suspans si actiune pentru a ne tine cu sufletul la gura. Puig spune ca Pelham este un thriller bine construit pana aproape de final, moment in care pierde din tempo si plauzibilitate. Roger Ebert se arata sceptic legat de The Taking of Pelham 1 2 3 in recenzia din Chicago Sun-Times, afirmand ca este un film lipsit de spectaculozitate, in care Denzel Washington si John Travolta joaca foarte bine, dar le lipseste pasiunea capabila sa genereze cu adevarat emotie.

Peter Travers acorda lui The Taking of Pelham 1 2 3 o recenzie foarte buna in Rolling Stone, spunand ca Tony Scott este un adevarat maestru al filmelor de actiune, reusind inca o data sa scoata de la actori tot ce au ei mai bun si sa realizeze in final un film inchegat de clasa I.

Pe scurt, eu va invit sa nu sariti peste The Taking of Pelham 1 2 3 daca va plac thrillerele si filmele de actiune, intrucat Tony Scott a fost si a ramas un adevarat etalon al acestora, iar Denzel Washington si John Travolta se ridica la standardele cu care ne-au obisnuit ei insisi pana acum.

9 comentarii »

  • Andrei B said:

    Sincer si mie mi s-a parut la fel de dezamagitor. Travolta joaca fortat. Denzel Washington insa sunt foarte de acord cu tine ca a jucat bine.

  • Raluk (author) said:

    @Andrei B: Inteleg ce spui apropo de Travolta. Si mie mi s-a parut in primele scene ca era fortat. Tind sa cred ca asta s-a intamplat deoarece regizorul s-a chinuit sa potriveasca stilul lui Travolta din Face/Off cu filmul din 1974 si a iesit ceva usor necizelat pe margini. Totusi, incetul cu incetul m-am obisnuit si mi s-a parut ca John Travolta joaca la fel de bine cum ne-a obisnuit.

  • KoolHunt.ro – Coolhunting in Bucuresti » 5 filme de supravietuit cu iubitul la cinema in vara lui 2009 said:

    […] Taking of Pelham 1 2 3 – Un film de actiune plin de suspans si cu un ritm infernal. The Taking of Pelham 1 2 3 ii are pe John Travolta si Denzel Washington jucand deosebit de bine, asa cum ne-au obisnuit deja, […]

  • KoolHunt.ro – Coolhunting in Bucuresti » Ce sa vedem la cinema in luna august 2009 said:

    […] este reteta mea pentru sfarsitul de saptamana torid petrecut in Bucuresti. Iar Public Enemies, The Taking of Pelham 1 2 3, The Proposal, Spread, Che, Bruno, Cheri, Ice Age: Dawn of the Dinosaurs, Coco Avant Chanel si […]

  • Saptelapatrat said:

    mi-a placut filmul. genial.

  • Raluk (author) said:

    @Saptelapatrat: Hihi, ma super bucur ca ti-a placut. Si mie mi s-a parut bine facut. Din pacate finalul este oarecum fasait, dar asta cred sincer ca se datoreaza faptului ca avem in fata un remake si ei au incercat sa pastreze liniile scenariului initial. Si sincer faza cu pasajul Waldorf-Astoria a fost un pic old-fashion, adica nu mi s-a parut un final care poate impresia dupa finaluri magistrale gen Inside Man si multe altele.

    Merci mult pentru comentariu!

  • Saptelapatrat said:

    Eu cred ca travolta a jucat bine. Nu a fost la fel de increzut pe sine ca in swordfish si nici la fel de agresiv ca in face-off. A fost omul dezamagit de societate, abia iesit din inchisoare si care, cu putina disperare incearca sa faca ceva ce nimeni nu a mai facut. Intr-adevar, la lookul pe care il are, ma astept sa injure si sa impuste in stanga si-n dreapta, insa nu face asta, pentru ca in scenariu, e un broker, un om din inalta societate, decazut in mocirla intrigilor politice. Se observa si din felul in care vorbeste. Cand spune “motherfucker”, normal ma astept sa strige ca in face-off. Obtin insa o atitudine inhibata de stres. Nu-i place sa injure, decat atunci cand o face pentru primar. Sincer, mi-a placut. Si scenariul contine elemente cu radacini adanci in geopolitica. Conflictele recente spre exemplu. Imediat ce au intrat tancurile rusesti in georgia, rubla cade la minimul din ultimile decenii si cineva se imbogateste peste noapte, dar astea in alte discutii :)

    Din momentele pe care le-am observat mai atent(prea-poate nu tin minte cu exactitate cuvintele, dar):

    “Let me talk to god”

    “We all owe god a death, and I like to pay my debts”

    “Fuck you, mister mayor”

    “The car is waiting. Why? we’ll arrive faster with the train”

  • Saptelapatrat said:

    inca ceva: ai spus in articol ca

    “Personajul Ryder nu isi doreste bani. El isi doreste razbunare.”

    Un broker viseaza si noaptea bani. O sa observi in film momentul in care primarul vorbeste cu consilierul sau si-si amintesc amandoi cum l-au folosit in campania electorala invinuindu-l de nu stiu ce fraude. Consilierul primarului afirma ca in urma procesului au ramas vre o 2 milioane de dolari pe care nu le-au gasit niciodata. Banii lui de zile negre. Ryder creaza haosul din orasul banilor anume pentru a scadea pretul actiunilor si apoi a le cumpara la pret de nimic. Iar cand televiziunea afirma ca in sfarsit ceilalti pasageri au scapat, pretul actiunilor creste iar cele 2 milioane ale lui Ryder se transforma magic in 300 milioane(momentul din final, in taxi, cand deschide netbook-ul si apoi rade ca un smintit).

    Intr-adevar, sunt si sunt momente care lasa de dorit, insa personal, mi a placut.

  • KoolHunt.ro – Coolhunting in Bucuresti » Ce sa vedem la cinema in luna septembrie 2009 said:

    […] cinematografele bucurestene The Hangover, Ice Age 3: The Dawn of the Dinosaurs, Public Enemies si The Taking of Pelham 1 2 3. Si credeti-ma ca, asa cum am apucat deja sa va mai spun, toate cele 4 de mai sus merita […]

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*