Home » Acum la cinema, cinema, Filme

Looper – Cel mai bun thriller SF de la Looper incoace

8 October 2012 scris de 4 comentarii

[Titlu in limba romana: Looper: Asasin in viitor]

CoolRank: 9/10

– atmosfera & entertainment: 9.5/10

– regie: 9.5/10

– actori: 9/10

– scenariu: 8/10

– montaj: 9/10

Nota IMDb: 8.2/10

Regie: Rian Johnson An: 2012
Actori: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt Genul: actiune, SF, thriller

 

Looper este al treilea film al regizorului Rian Johnson. Actiunea se desfasoara  in doua acte care imprumuta elemente din mai multe genuri, impartite dupa cum urmeaza: neo-noir in prima parte si drama in a doua, cu elemente de thriller SF presarate deopotriva. Johnson demonstreaza insa ca nu doar a luat elemente din alte genuri, ci ca are imaginatie reusind sa creeze o lume cu reguli si idei proprii.

Hunted by your future. Haunted by your past.

Ca in majoritatea filmelor ce au ca tema calatoria in timp, intreaga narativa se bazeaza pe un paradox temporal. In Looper avem de-a face cu o societate distopica, care prin 2074 inventeaza calatoria in timp. Aceasta devine ilegala, dar asta nu inseamna prea mult pentru sindicatele mafiote. Astfel, din cauza unor sisteme de urmarire ce fac imposibila ascunderea unui cadavru in viitor, cand vrea sa scape de cineva, mafia trimite victima in 2044 unde niste asasini platiti o lichideaza si colecteaza banii. Acesti asasini platiti se numesc looper-i si ajunge sa spunem ca nu sunt selectati pentru calitatile analitice, fiind in mare parte orfani.

Plata e buna, munca e simpla (victima este trimisa cu cagula pe cap si deja legata, neramanand decat apasarea tragaciului si colectarea banilor), insa slujba vine cu un pret: fiecare looper stie ca la un moment dat va veni inchiderea cercului, o clauza contractuala ce presupune ca intr-o zi i se va cere sa isi omoare propriul eu din viitor, inchizand astfel contractul, primind o plata generoasa si stergand orice urma a aranjamentului cu angajatorul din viitor.

Pentru tanarul looper Joe (Joseph Gordon-Levitt) viata e buna, banii sunt destui si drogurile din belsug, dar odata cu sosirea inchiderii cercului apar si problemele, personificate de batranul Joe (Bruce Willis).Cam atat pot sa va spun fara sa dezvalui mare lucru.

Povestea este bine scrisa si, spre deosebire de multe filme recente, ii acorda destul credit privitorului incat sa renunte la a-l tine de mana. Exista o scena in care regizorul schimba atat punctul de vedere intre cei doi Joe cat si timeline-urile, scena ce va lasa o mare parte a audientei in ceata, desi explicatia este cat se poate de simpla. Veti stii la ce scena ma refer cand o veti vedea.

Firul narativ nu este insa fara cusur, la o analiza mai in profunzime a scenariului putand fi remarcate cateva incompatibilitati. O astfel de inconsecventa are loc intr-o scena in care un personaj secundar important este omorat in 2074, desi acest lucru intra in conflict direct cu premiza filmului.

In cautarea mamei pierdute

Spuneam despre Looper ca imprumuta din mai multe genuri, ritmul filmului osciland in functie de gen.  Pe undeva pe la mijlocul filmului, regizorul surprinde printr-o schimbare radicala de directie, atat tematica cat si de ritm. Schimbare marcata de parcurgerea rapida a celor 30 de ani in care tanarul Joe devine batranul Joe printr-o tranzitie usor hilara: Joseph Gordon-Levitt -> Joseph Gordon-Levitt cu par lung -> Joseph Gordon-Levitt chelind -> BRUCE WILLIS!

Apropo de schimbarea tematica, trebuie sa mentionez una dintre temele predominante din film, in special in partea a doua, si anume nevoia unei figuri materne. In mod suprinzator (avand in vederecampaniade publicitate cu trimiteri mai degraba spre un film de actiune), scenariul are mai multe in comun cu o drama decat cu un film SF de actiune, introducerea elementelor ce tin de familie dand context transformarii tanarului Joe si mai ales finalului.

Aspiratiile tematice ale filmului nu tintesc profunzimea, din contra, mesajul este clar si simplu in executie, insa de efect, ajutand, dupa cum am mentionat anterior, la conturarea personajului lui Joseph Gordon-Levitt.

Spuneam de scenariu ca la o privire mai in amanunt, aspectele ce tin de premiza si de logica calatoriei in timp incep sa se destrame. Din fericire, Looper este genul de film ce pune accent pe emotie si atmosfera in detrimentul unei logici consistente a calatoriei in timp. Iar Rian Johnson explica audientei acest lucru intr-un mod cat se poate de elegant, oarecum demoland al 4-lea zid. Pentru asta, se foloseste de batranul Joe care, adresandu-se tanarului Joe, ii spune indirect spectatorului: “uite, stiu ca vor fi incompatibilitati legate de calatoria in timp si n-are rost sa stam panamaine sa dezbatem logica din spatele calatoriei in timp, asa ca accepta lucrurile asa cum sunt si bucura-te de film”.

Despre actori si regie ce se poate spune?

Protagonistii filmului sunt Joseph Gordon-Levitt, noua pasiune a domnisoarelor din toata lumea si Bruce Willis, vechea pasiune a domnisoarelor din toata lumea. In mod oarecum potrivit, cei doi interpeteaza rolul aceluiasi personaj, despartit de 30 de primaveri.

Joseph Gordon-Levitt, care este la a doua colaborare cu Rian Johnson (a treia daca luam in considerare si micul rol din The Brothers Bloom) confirma, daca mai era nevoie, ca poate duce fara nicio problema un film in calitate de actor in rol principal. De mentionat ca tanarul Joe a fost scris de Rian Johnson special pentru a fi interpretat de Joseph Gordon-Levitt.

Bruce Willis are scene in care face ceea ce a facut bine intotdeauna: arata bine cu o arma in mana in timp ce matura pe jos cu oricine ii sta in cale. Are insa si cateva scene dramatice si este foarte convingator, ajutat fiind de regie si montaj.

Daca am remarcat prestatia lui Joseph Gordon-Levitt, nu pot sa nu spun nimic despre adevaratul star al filmului si anume Pierce Gagnon, despre al carui personaj din film nu va pot spune insa foarte multe, lasandu-va sa il decoperiti singuri, in cinema. Cateva cuvinte si despre Emily Blunt, al carei personaj este introdus si va avea un rol important de-abia in partea a doua a filmului, actrita acceptand rolul dupa ce a citit doar jumatate din scenariu, fara sa stie ce fel de personaj va interpreta.

In cele din urma, il avem pe Noah Segan, un obisnuit al filmelor lui Rian Johnson, in rolul lui Kid Blue, un cowboy modern obsedat de pistoale, adesea sursa de umor involuntar. Desi este un antagonist (personaj negativ ar fi mult spus, avand in vedere ca nimeni nu este tocmai pozitiv in Looper) si are rol mai degraba secundar, Noah Segan are si el o prestatie excelenta, in ton cu restul actorilor.

Putina lume stie ca atunci cand nu scrie si regizeaza filme, Rian Johnson canta muzica folk. Dar filmele sunt cele care l-au facut cunsocut. Cu Looper, Johnson se afla la al treilea sau lung metraj in calitate de scenarist si regizor, dupa Brick si The Brothers Bloom. Iar aceia dintre voi care urmaresc Breaking Bad poate va amintiti numele lui din cele doua episoade pe care le-a regizat pentru serial.

La nivel tehnic, filmul se prezinta foarte bine: regia este impecabila, montajul amplifica fiecare scena, iar efectele speciale isi fac treaba fara sa ia prim planul. Stilul vizual este excelent pe tot parcursul filmului, si datoreaza multe culorilor subtile folosite in film.

O ultima remarca, si totodata o bila neagra, pentru echipa de machiaj. Ceea ce s-a intamplat cu machiajul lui Joseph Gordon-Levitt in Looper nu poate fi descris decat prin razbunarea sprancenelor din iad. Probabil din prea mult exces de zel in incercarea de a-l face sa arate cat mai mult ca Bruce Willis, echipa de machiaj a exagerat putin.

Ce spun criticii despre Looper?

Looper a fost primit foarte bine de critici, avand un scor de 94% fresh pe Rotten Tomatoes, in timp ce pe Metacritic Looper obtine un scor de 84/100. De asemenea, Roger Ebert i-a acordat (intr-o recenzie ce aduce mai degraba a plot synopsis decat recenzie de fim) 3,5 stele din 4.

Daca este sa corelam primirea buna din partea criticilor cu faptul ca bugetul a fost de doar 30 de milioane de dolari, nu este o surpriza ca filmul si-a recuperat banii inca din weekend-urile de debut in SUA si China.

Verdictul KoolHunt.ro

Looper este unul din filmele bune ale anului. Are cateva probleme de scenariu (inerente filmelor ce au ca subiect calatoria in timp), dar daca poti sa treci peste aceste inconsecvente, te asteapta un film bun si sincer, avand in vedere ca elementul uman este mai important in Looper decat verosimilitudinea SF-ului, nu cred ca ar trebui judecat prea asupru prin prisma inconsecventelor.

4 comentarii »

  • cotos said:

    Pare interesant din trailer..Dar nu imi inspira incredere Bruce Willis :)

  • Ultimul film vazut - Page 1679 said:

    […] Looper 9/10 – Cel mai bun thriller SF de la Looper incoace […]

  • White said:

    Un fel de Inception …dar cred ca mai bun.

  • marius said:

    Film bun,dar cu niste gauri mari in scenariu,mult sub ,,Inception,, .

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*