Home » Dezvoltare personala, Stiri cinema

Iulia Rugina: We are young, we are free, ne place filmul la nebunie!

9 April 2012 scris de Niciun comentariu

Pe 23 aprilie se lanseaza cursul de regie Director’s Cut, pentru amatori si amorezati de film care, sub indrumarea Iuliei Rugina, vor afla cum sa diriguiasca, inainte de-a ridica in mana camera. Cursul se inscrie intr-o lista din ce in ce mai lunga si mobilizatoare, “programa” Asociatiei Control N pentru mintea creativa care cere stimuli si indicatii dar prefera o abordare non-formala.

Cursantii CTRL + N sunt pasionati de cea de-a saptea arta, de ingredientele si sub-domeniile ei – intr-o masura mai mica sau, deseori, mai mare – KoolHunt.ro, banuiti si voi, se incadreaza la categoria “grea” :) Am rugat-o deci pe Iulia Rugina sa ne raspunda la cateva intrebari,  legate de Director’s Cut… si nu numai, pentru ca odata curiozitatea noastra starnita, nu se lasa varata inapoi in lampa – in continuare, iata cum a facut Iulia fata asediului…

Buna! As vrea sa vorbim intai despre NexT, unde ti-a fost proiectat in premiera cel mai recent scurt-metraj, Sink. Cum a fost primit de public? Si cum ai cooptat-o pe Malvina Cservenschi pentru rol?

Pai in primul rand e o suprapunere de filme si de festivaluri :) La NexT a fost proiectat filmul pe care l-am regizat acum 2 ani, ca parte dintr-un proiect mai mare, ce exista acum sub numele “30-40-50”.

Sink a fost proiectat a doua zi dupa NexT, luni, 2 aprilie, in prezenta echipei. Sink este un mediu-metraj pe care l-am regizat ca parte dintr-un proiect al scolii de actorie de film sustinuta de Dragos Bucur, Dorian Boguta si Alexandru Papadopol. La finalul celor 3 luni de cursuri, cursantii sunt distribuiti intr-un film regizat de un regizor invitat. Eu am fost regizorul, ei au fost cursantii. Malvina a fost una dintre actritele cursante.

In afara de lucrul pe platou, esti implicata in Control N, ai fost si preparator la UNATC, trainer in diverse proiecte – cum te imparti intre atatea ocupatii, care e “secretul”?

Secretul e ca sufar se pare de un workoholism cronic :) Si ca imi place sa fac cate putin din toate lucrurile astea – si scris, si predat si organizare. De multe ori se suprapun si devine obositor. Dar inca se poate. Cum zice melodia… “we are young, we are free…” :)

Unde te simti mai in largul tau – ca regizor, scenarist, lector…?

Pai… daca o luam ad literam lector nu sunt. Am fost preparator universitar, dar nu mai sunt… Scenarist imi place sa fiu cu Ana si Oana. Deci regizor. De departe si cu toata convingerea.

Ce ai vrut initial sa faci in domeniul filmelor, sa le regizezi sau sa le scrii? Cu cat este mai greu sa regizezi un film scris de altcineva, fata de unul in care doar tu ai input-ul creativ si puterea de decizie?

Initial initial cand am fost prima data la o filmare am vrut sa fiu clachetist :) Asta era pe la 14 ani. Atunci am fost prima data in viata mea la o filmare. Pe urma cand m-am luat in serios am ramas la regie. Dar e intr-adevar o combinatie de regie cu scenaristica ce imi place mie sa fac. Noi (eu, Ana si Oana) gandim filmul impreuna nu doar scriem scenariul asa ca e mult mai usor sa te apropii de propriul tau scenariu). N-am regizat nimic pe scenariul altcuiva. De fapt o data, pentru un episod dintr-un proiect de televiziunie. Dar am schimbat scenariul si m-au dat afara :)

Spune-mi despre primul tau lung-metraj, Breaking News. Despre ce e vorba in film si cine joaca in rolurile principale, daca le-ai distribuit deja? Il vezi ca parte din “Noul Val” sau va fi ceva atipic fata de ce se face acum in Romania?

Breaking News este un scenariu pe care l-am inceput acum 5 ani si care a crescut odata cu noi. Inca lucram la el. E povestea unui reporter de stiri care trebuie sa faca un in-memoriam despre un coleg ucis intr-un accident. Nu stiu cine joaca si nu stiu cat de tipic sau atipic va fi. Nu m-am gandit niciodata daca si in ce curent s-ar incadra filmele pe care le-am facut. Cred ca emotia vine din interior si povestea dicteaza stilistica. Asa ca nu stiu sa raspund deocamdata. Sigur va fi un film foarte cald. Chiar daca se intampla iarna, pe frig.

Care a fost scopul tau principal cand ai co-fondat asociatia culturala Control N? Cum v-a venit ideea numelui?

Am infiintat-o impreuna cu Ana Agopian si Oana Rasuceanu. Foste colege de facultate, co-scenariste si prietenele cele mai bune. Ne-am gandit sa lucram impreuna si pe parte de organizare si training. Si ne-am gandit ca e nevoie de cineva care sa deschida usile oamenilor pasionati de cinema care nu au o pregatire de specialitate si care isi doresc sa faca un pas in lumea filmului. Sa scrie scenarii, sa vada filme, sa faca fotografie, sa intalneasca actori, regizori. Ne-am gandit sa apropiem spectatorii de film si filmul de spectatori. Suna putin “hipiotesc” acum cand dezvolt. Dar e un sentiment frumos sa vezi ca dai ceva mai departe si ca strangi in jurul tau oameni dispusi sa primeasca.

La Control N vei lansa curand un curs de regie de film pentru amatori – cum reusesti ca in doar 8 sedinte sa ataci un domeniu care se aprofundeaza ani de-a randul la facultate?

Daca tot vorbeam mai sus de usi, Director’s Cut e o privire prin gaura cheii. Nu e un curs teoretic in totalitate, dar nici nu vom lua camerele in mana inca si nu vom striga “Actiune”. Ce vom face insa va fi sa trecem rand pe rand prin toate etapele creative pre-filmare pe care le parcurge un regizor. Vom invata sa ne punem intrebarile potrivite inainte de a incepe un proiect de film. De ce povestea asta? Ce ma emotioneaza la ea? Cum o filmez? Cu camera in mana sau de pe trepied? Si de ce? Cum vreau sa fie culorile? Cum vor arata decorurile? Cum imi imbrac actorii? Cum discut cu ei? Si tot asa. Sunt intrebari peste care foarte multi amatori sar cu usurinta cand vine vorba de a regiza ceva. Si cand zic “ceva” ma refer la orice tip de material video de fictiune. De-asta Director’s Cut se refera la mecanismul regizoral pre-filmare. Lucruri care tin de regizor, de deciziile pe care le ia si de directia pe care o da viitorului film. In facultate ce inveti, inveti din filmarea propriu-zisa. Din interactiunea cu echipa si din problemele pe care le intampini. Eu am invatat in facultate in felul asta. Dar ce am invatat sunt exact lucrurile pe care as vrea sa le spun la Director’s Cut.

Care este selling point-ul principal al Director’s Cut, acel unghi sau metoda de abordare care il diferentiaza de alte cursuri – de cursurile pe care le tineai la UNATC, de exemplu?

Eu la UNATC am predat timp de 2 ani la catedra de scenaristica. Asa ca sunt doua lucruri diferite. Nu stiu ce are Director’s Cut diferit de alte cursuri de genul asta. Nici nu stiu daca sunt alte cursuri de genul asta. Eu am gandit cursul asta ca un training foarte interactiv, informal si prietenos despre modalitatile de a controla propriile emotii si felul in care le poti da mai departe sub forma unui film, catre spectator. Ce mi se pare interesant e ca e foarte plin de exemplificari din alte filme, de exeperimente de perceptie a imaginii sau a sunetului sau a imaginii combinata cu sunetul, teme pentru acasa si un foarte mare grad de fun. Desi contine mutla teorie, e cat se poate de diferit de un curs teoretic asa cum il intelegem de obicei. Nu ne luam notite, ci ne uitam la secvente din filme. Nu facem simbolistica, ci ascultam soundtrack-uri. Nu ne formalizam, descoperim si dezbatem impreuna.

Care este, pe de-o parte, publicul tinta al Director’s Cut (ca varsta, dedicare, timp liber etc.) si, pe de alta, cum ar trebui sa fie cursantul ideal, in opinia ta?

Cred ca Director’s Cut e pentru oricine e pasionat de filme si cu o cultura cinematografica medie. Varsta nu conteaza, deschiderea catre film da. Nu cred ca cineva interesat sa dea la regie la UNATC ar avea foarte mari avantaje din a face acest curs. Evident ca poate sa ajute, dar referintele cred ca sunt diferite iar abordarea de acolo si abordarea de aici sunt maxim de diferite. Asta pot sa zic sigur :)

Cursul se intampla seara, de la 7 la 9, lunea si joia. Tocmai ca sa dam ocazia si celor ce lucreaza pana tarziu sa participe si sa nu ocupam nici weekendul cuiva. Dar fiind de doua ori pe saptamana, cu teme pentru acasa si o oarecare cursivitate si coerenta in ceea ce discutam, ar fi bine ca nimeni sa nu piarda nicio sedinta. Deci timp de o luna de zile, e nevoie de timp. Iar cursantul ideal ar trebui sa isi doreasca sa vada filme, sa faca filme si sa vorbeasca despre filme cu pasiune, bucurie si dorinta de a descoperi de fiecare data altceva.

Care este feedback-ul general al cursantilor pe care i-ati avut pana acum la atelierele organizate de Control N?

Ar trebui sa ne spuna ei. Dar cred ca e de multe ori unul pozitiv. Unii dintre fostii cursanti First Draft (atelierul de scenaristica) au continuat sa scrie. Cu multi suntem in contact, unii dintre cursantii de acum s-au inscris deja la Director’s Cut. Mi-ar placea sa cream o mini-comunitate in care oamenii sa se apropie in felul asta. De noi si intre ei. Ceea ce cred ca e posibil pentru ca pana la urma avem un lucru in comun – ne place filmul la nebunie.

Director’s Cut se desfasoara in perioada 23 aprilie – 17 mai 2012, avand doua sedin?e de curs pe saptamana (lunea si joia, de la 19.00 la 21.00), timp de 4 saptamani. Numarul maxim de participanti la curs este de 15. Nu exista limita de varsta. Taxa de participare este de 800 Ron, respectiv 700 Ron (pentru elevi si studenti).

Cei interesati se pot inscrie la adresa info@controln.ro pana la data de 20 aprilie. Inscrierile se fac in limita locurilor disponibile.

Mai multe detalii despre Director’s Cut  pe site-ul www.controln.ro, pe e-mail la adresa  info@controln.ro sau la telefon 0721 261 736.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*