Home » cinema, Filme, Gale de film

Daca as fi la Cannes…. – felii de vis

12 May 2011 scris de Niciun comentariu

Ieri, Bernardo Bertolucci a taiat panglica la Cannes 2011, unde juriul prezidat de Robert de Niro va inmana Palme d’Or-ul – poate Pielii locuite de Almodóvar? – unde ultima carte imbookata pe nerasuflate de mine va aparea si ea in cadrul competitiei – in versiunea adaptata, speram fidel, pentru marele ecran – iar cea mai recenta colaborare dintre Christophe Honoré si muza lui – neoficiala, dar deja intram la banuieli! – Louis Garrel va stinge luminile tacticos de pe marginea cursei. Incerc sa-mi recapat suflul…

Degeaba: stiu ca oricum, pana la sfarsitul articolului, voi risca multiple episoade cardiace in topaiala mea de la un trailer la altul… Se intampla multe pe Riviera Franceza pana pe 22 mai, prea multe pentru ca subsemnata sa le poata comprima fara ocazionale divagari frenetice si puseuri de gura-punga.

Midnight in Paris – Woody Allen

In primul rand, un guilty pleasure de care nu ma lepad, Woody Allen. Miercuri, el a demarat tambalaul glamouros cu Midnight in Paris – propice, nu? – si cu declaratia introductiva, superflua de altfel “Paris este unul dintre locurile mele preferate de pe mapamond”. Filmul scoate la rampa o distributie de zile mari pentru o plimbarica delicios de fantezista, intreprinsa de Owen Wilson in rol de scenarist atins de nostalgie cronica, printr-un paradis pierdut, recte Parisul lui Ernest Hemingway, Gertrude Stein si F. Scott Fitzgerald.

Tot in afara competitiei, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, ultimul episod din saga lui Jack Sparrow (care o scalda si pe ecranele noastre de azi intr-o saptamana!), va fi proiectat sambata.

Loverboy – Catalin Mitulescu

Scroll-ez, ca dresata, prin sectiunea Un certain regard, pentru ca acolo am ajuns sa astept, din oficiu parca, un film romanesc. Nu sunt eu cel mai indarjit suporter al produselor mioritice, dar voi sprijini intotdeauna calitatea, si da, poate ca imi tresalta putin inima cand se-ntampla ca ea sa aiba un –escu, evident ROManesc Autentic, in coada, sau cand migreaza sub brandul tricolorului an de an, ritualic, spre reflectoarele lumii-ntregi. Talentatul cu lipici la editia din acest an este Catalin Mitulescu, al carui Loverboy se pare ca i-a prins in mreje pe mai-marii de la Cannes cu povestea unui tanar seducator de profesie, angajat in traficul de carne vie.

Restless – Gus Van Sant

Presedintele juriului pentru aceasta sectiune a festivalului este binecunoscutul Emir Kusturica, care, alaturi de ceilalti membri, va avea de furca la desemnarea castigatorului, dintre nume cu mai mult sau mai putin rasunet: Gus Van Sant tocmai ce-a spart gheata cu al sau Restless, un film care se-anunta cam canceros pentru gusturile mele, unde australianca Mia Wasikowska o joaca pe Annabel (cu mai putin patetism, sa speram, ca de-alde Mandy Moore in rebutul lacrimogen A Walk to Remember!).

Arirang – Kim Ki-duk

Privirea-mi glisanta pe diagonala s-a mai agatat in numele lui Kim Ki-duk, nonconformistul regizor sud-coreean, prezent si el cu un nou film in competitia alternativelor din subsolul celei oficiale. El regizeaza un documentar intitulat Arirang, dupa numele unui cantec din folclorul coreean, despre care nu se stiu multe, in afara unei pseudo-poezii descriptive, dar absconse, a cineastului. Se pare ca “Arirang este despre Kim Ki-duk, care joaca 3 roluri intr-unul” – miscare indrazneata, ceea ce nu are cum sa nu dea roade pe masura megalomaniei, mai ales cand e dospita pe merit de-a lungul unei cariere longevive.

La source des femmes – Radu Mihaileanu

Anul acesta cam suntem “frumoasa balului” din Cannes, caci iata, si in cadrul competitiei oficiale apare un conational, chiar daca unul translatat peste granite din vremurile ceausiste: Radu Mihaileanu e la carma lui La Source des femmes, in calitate tripla de co-scenarist, producator si regizor. Dramedia, la polul opus (tematic si… kilometric) fata de Concertul regizorului din 2009, este plasata undeva unde se-agata harta-n cui, intre Africa de Nord si Orientul Mijlociu, si spune povestea unor femei care s-au saturat de statutul de caraus. Batalia sexelor in care se angajeaza ele va folosi santajul sentimental, si carnal de altfel, pentru a repurta o victorie anacronica asupra obiceiurilor stramosesti.

We Need to Talk About Kevin – Lynne Ramsay

De asemenea spicuit pentru cursa din prim-planul Cannes-ului, Le gamin au vélo, cel mai nou film al fratilor Dardenne, se posteaza la orizont cu sanse mari la Palme d’Or-ul pe care Jean-Pierre si Luc si l-au adjudecat deja de cateva ori pana acum (cu Rosetta si L’Enfant). Insa, tipic, nu atat copilul cu bicicleta al Dardenne-ilor, cat cel cu intentii criminale al lui Lynne Ramsay ma intriga pe mine. Ecranizarea bestseller-ului american We Need to Talk About Kevin, filmul britanic omonim, cu magnetica Tilda Swinton in rol principal, ar fi alfa-si-omega-ul, climaxul, intregul raison d’etre al prezentei mele la Cannes – aceea fictiva dupa care tot salivez aici.

La piel que habito – Pedro Almodóvar

Dar probabil ca filmele care vor rula cu casa inchisa, cu pondere maxima in materie de priviti atintite si asteptari efervescente, sunt si cele cu iz vag de mega-productie, in numar de trei. E vorba in primul rand de La piel que habito, al lui Almodóvar, care semneaza si scenariul si regia – un film bizar, in ton cu filmografia spaniolului, despre un chirurg plastic (jucat de Antonio Banderas) avangardist, ingenios si dereglat, cum le sta bine personajelor cu pretentii la nemurire in antologii de filme.

Melancholia – Lars von Trier

Al doilea film din competitie cu sanse de-a muta din loc falca spectatorilor este Melancholia, semnat Lars von Trier. Antichrist-ul, vazut din primul rand la NCRR, si-a lasat urma cu pregnanta de creion chimic pe creierul meu, iar confabulatia regizorului danez revine in forta acum. Putinele detalii prinse din zbor despre Melancholia indica o drama pe fundalul unei fantezii apocaliptice… sau invers?! Ca rama ajutatoare pentru trailerul de mai jos, e vorba de doua surori (jucate de Charlotte Gainsbourg – normal – si Kirsten Dunst – anormal spre ingrijorator!), o nunta somptuoasa, si o planeta care se rostogoleste glont catre Pamant.

The Tree of Life – Terrence Malick

Nu in ultimul rand, publicul de la Cannes va primi o doza intoxicanta de Terrence Malick, care scrie si regizeaza o epopee familiala cu Brad Pitt si Sean Penn impartindu-si ecranul in succesiune temporala – caci in The Tree of Life, Jack (Penn) isi povesteste azi, la maturitate, copilaria din anii ‘50 marcata de tatal sau (Pitt). Si, cum Malick nu e niciodata light, teme grele ca pierderea inocentei sau sensul vietii isi vara coada prin intriga si-asa alambicata, potentand-o suprarealist – sau cel putin asta imi inspira site-ul oficial al filmului.

Pentru programul complet al filmelor din tolba Cannes-ului 2011, consultati cu incredere site-ul oficial, unde ploua cu informatii telegrafiate direct de pe Riviera si unde te poti consuma nervos printr-o sesiune lunga de lèche-vitrine trailer-esque.

Les bien-aimés – Christophe Honoré

Va las cu un clip din cantecul de lebada al Cannes-ului de anul acesta, o productie semnata Christophe Honoré, unul din regizorii mei preferati. Les bien-aimés, programat in incheiere pe 22 mai, va rula in afara competitiei – si ce coda minunata se anunta a fi! O drama imbracata in armonii muzicale, intocmai ca mai vechiul sau Les chansons d’amour (2007), filmul lui Honoré are in prim-plan cuplul mama-fiica format, pe ecran ca si in viata reala, de Catherine Deneuve si Chiara Mastroianni. De asemenea, nume ce tin capul de afis in industria cinematografica franceza, ca Ludivine Sagnier si Louis Garrel, li se vor alatura in aceasta poveste care incepe in anii spiritelor libere si-ai revolutiei sexuale, pentru a ateriza sumbru in Marea Teroare a zilelor noastre…

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*