Home » cinema, Filme

Ce sa vedem la cinema in vara lui 2012

2 July 2012 scris de 4 comentarii

Saptamana trecuta la cinema a fost una demna de Zona Crepusculara (cititorul cinefil va intelege referinta si de ce se potriveste situatiei): in programul de cinema, n-am bifat nicio premiera! Si asta nu pentru ca ne-a lovit insolatia – chiar nu a fost nimic nou la cinema si lipsa a testat anduranta echipei Raluk.

Oareara distribuitorii presupun ca si noi, filmoolicii irecuperabili, preferam marea in locul salii de cinema? Nimic mai fals in ceea ce ma priveste: cinematograful este mereu la fel de aerisit, la fel intunecos, la fel de separat de realitatea din afara usilor, este o oaza a continuitatii comode, si vara si iarna in mod egal. Dar sa trecem peste – stergem din memorie dieta draconica de filme la care am fost supusi in iunie pentru ca in ultimele doua luni de vara vom avea totusi ocazia sa ne indopam, cat de cat. Si nu doar cu mega-blockbuster-e de unica vizionare…

The Amazing Spider-Man (13 iulie) – Primul care va sparge acalmia la box-office-ul romanesc va fi si debutul unui nou actor in spandex-ul lui Spidey. Daca Andrew Garfield va onora cum se cuvine eroul benzilor desenate este o chestiune intens dezbatuta de fanboys, insa faptul ca a aparut in Doctor Who ar trebui sa ii linisteasca pe multi (= apreciaza calitatea de cult ca ceva rar, de care nu te atingi decat cu mult respect). Un reboot caruia ii tinem pumnii stransi sa nu fie si rebut, mai ales ca o prezinta pe prima, si unii spun adevarata, mare iubire a lui Spidey, Gwen Stacy (Emma Stone) – cea care, omorata de The Green Goblin, si-a asigurat pe veci statutul de suflet-pereche ideal, evocata chiar pe fundalul celei de-a doua relatii din viata lui Peter Parker, cu Mary Jane Watson. Filmul va fi doar al doilea efort regizoral al lui Marc Webb, dupa (500) Days of Summer si va fi interesant de observat cum (daca) poate sa-si  recalibreze spiritul indie in sistemul de mega-studio Hollywood-ian, cu mizele aferente. Oricum, cu Webb la carma, putem macar fi siguri ca Garfield si Stone vor face un cuplu original, bine conturat si pur si simplu adorabil :)

Seeking a Friend for the End of the World (13 iulie) – La fel de asteptat cu sufletul la gura (de mine, cel putin) e comedia apocaliptica care marcheaza debutul regizoral al scenaristei minunatului Nick and Norah’s Infinite Playlist, Lorene Scafaria. Mereu un motiv de bucurie, patrunderea unei femei in profesia monopolizata de barbati :) Revenind, de la SFEW ne asteptam la acelasi ton al comediei ca al primului ei film – aparte, ciudatel spre dramatic, dominat de deadpan – desi poate usor mai intunecat, avand in vedere contextul: planeta si omenirea, pe ultima suta de metri, inaintea ciocnirii cu un asteroid. Steve Carell si Keira Knightley joaca rolurile principale, Dodge si Penny, doi vecini care se imprietenesc ca sa nu confrunte moartea fiecare de unul singur – de-nteles si cumva de laudat, in ideea mecanismelor de adaptare a omului. Asadar, sub pretextul cautarii celor cu care vor de fapt sa-si petreaca restul zilelor (prima mare iubire a lui Dodge si familia lui Penny), cei doi pornesc intr-o calatorie care nu este altceva decat un mod de-a-si tine de urat in timpul numaratorii inverse pana la marele Bum!

Ted (20 iulie) – Lansat in State laolalta cu mai vizibilul Magic Mike al lui Soderbergh, comedia lui Seth MacFarlane (Family Guy) l-a dovedit totusi la BO. Din categoria, din ce in ce mai bine reprezentata, a comediilor R-rated, Ted are o premisa de tip bromance, ca multe altele de acelasi gen (la fel de neobrazata The Hangover, de exemplu). Insa aici se termina paralela, caci nu pot sublinia indeajuns originalitatea lui Ted – si nu e vorba doar ca personajul titular, si prietenul cel mai bun al protagonistului John (frumuselul Mark Wahlberg), este un mutunache vorbitor (inzestrat cu vocea lui MacFarlane). Genialitatea lui Ted, care explica lipiciul la public, sta in discrepanta dintre dragalasenia la care ne-am astepta de la ursuletul de plus si comportamentul lui real. Relatia dintre ursuletul umanoid si restul lumii, care il trateaza firesc, prilejuieste multe momente amuzante, dar dimensiunea umana a filmului e data de relatia speciala, longeviva si frateasca, dintre Ted si John – care pune in pericol maturizarea celui din urma.

The Dark Knight Rises (27 iulie) – Intr-unul din multele trailer-e pentru ultimul episod al francizei Batman, cea reinventata de Christopher Nolan, ni se dezvaluie ca villain-ul Bane al lui Tom Hardy va darama de jos in sus un stadion, folosind un reactor de fuziune. O miscare foarte realista, cheia intregii re-inventari a Omului Liliac de altfel, ea nu este singura dezvaluire facuta de clipurile promo, motiv pentru care va sfatuiesc sa nu le vedeti pe toate. Tot ce trebuie sa stim inainte de-a intra in sala (de preferinta IMAX) este ca intre actiunea ultimului episod (The Dark Knight) si TDKR au trecut opt ani, timp in care Gotham a evoluat (in bine? in rau?) fara Batman iar Bruce Wayne s-a “pensionat”. Evident, va fi fortat sa-si scoata costumul de la naftalina. Cat despre “raul” principal, Bane, in interviuri Nolan s-a aratat fascinat de personajul care “e un erou negativ in primul si-n primul rand sub aspect fizic, intr-un fel este monstrul clasic din filme – dar are si o minte brici”. Hardy completeaza, cu niste descrieri teribil de plastice, imaginea unui Bane care “zdrobeste cranii, cutii toracice, calca-n picioare gambe si genunchi si gatleje si clavicule si rupe capete, isi infige pumnii prin piepturi si smulge coloane vertebrale.” Eufemistic vorbind, desigur…

Magic Mike (3 august) – Premiera “filmului cu stripperi”, cum e promovat in presa de specialitate, va ridica mercurul in termometre fix cand nu e cazul, in august. Cu toate astea, garantat, nimeni din sala nu se va plange! Fetele mai ales, caci vor avea ocazia sa ii vada pe Matthew McConaughey, pe Channing Tatum si alti actori talentati dar mai ales “sculptati”, in costumul lui Adam sau pe-aproape – dar, conform recenziilor post-vizionare din afara, scenele nud sunt impartite in mod echitabil intre cele doua sexe, deci toata lumea va pleca din sala cu un zambet larg pe buze. Povestea (daca mai conteaza), inspirata din viata lui Tatum, este a titularului Mike, care il invata “meserie” pe novicele Adam (Alex Pettyfer), in acelasi timp incercand sa se retraga si sa puna pe picioare o afacere proprie. Desi pare doar o scuza pentru a atrage in sala contingentul feminin, Magic Mike a fost notat de la “bine” in sus de critica internationala, la trei zile de la lansare atingand 79% pe RT. Concluzia aici, savuroasa si intraductibila este ca filmul “allows audiences to have their beefcake and eat it too”! P.S. Trailer-ul e usor NSFW:)

Total Recall (10 august) – Filmul cult cu Arnie din 1990 este refacut, spre marea dezamagire a celor mai puristi din comunitatea cinefililor. Dar mie Colin Farrell in rolul lui Doug Quaid, si din nou intr-o adaptare supra-CGI-zata a unui SF futurist de Philip K. Dick (prima fiind Minority Report) imi suna a potential. Povestea unui muncitor (aparent) cu nimic iesit din comun care, in urma unei implantari de memorii (aparent) false, isi descopera (aparent) adevarata identitate – este una deja cunoscuta, deci probabil ca nu v-au pacalit parantezele si “aparent”-ele iar deznodamantul nu poate nici el sa fie departe de cel original. Sau…? Intrebarea pe buzele tuturor e cum va diferi tratamentul regizorului Len Wiseman (Live Free or Die Hard, Underworld: Awakening) de cel al predecesorului Paul Verhoeven. Si Wiseman si Farell au confirmat ca in remake nu se va introduce elementul Marte, dar presimt ca adevarata diferenta o vom vedea mai mult la nivel de personaje, si asta nu poate fi decat o bila alba in dreptul noii variante. Wiseman spunea de fapt intr-un interviu ca Doug-ul lui Colin e mai preocupat de “lupta interioara” decat era Schwarzenegger… dar, avand in vedere talentul actoricesc al fostului guvernator, vestea nu e chiar surprinzatoare.

The Bourne Legacy (10 august) – Primul film din franciza Bourne fara Matt Damon in prim-plan, si asta pentru ca personajul titular se distanteaza (doar pe perioada acestui episod, se pare) in favoarea “mostenitorului” jucat de Jeremy Renner. Numai atata informatie ar trebui sa va aprinda scantei in ochi – in ai mei, Renner pe ecran, mana-n mana cu la fel de captivanta Rachel Weisz, inseamna succes din start. Acest episod capata tractiune serioasa daca mai punem la socoteala si prezenta lui Tony Gilroy la carma, scenaristul predecesoarelor si regizorul aproape oscarizat pentru Michael Clayton! Premisa centrala este relativ simpla, dar injecteaza prospetime in universul Bourne-ian: Renner este Aaron Cross, un agent de tip Bourne 2.0, care insa a stiut de la-nceput in ce se baga, si anume Outcome, un program similar cu Treadstone. Insa cand CIA-ul decide sa se debaraseze de Outcome, Cross impreuna cu doctorita Stephanie se trezesc pe lista scurta de tinte a agentului Byer (jucat de Ed Norton)… si scapa cine poate – protagonistul mai mult ca sigur, de vreme ce regizorul si-a exprimat prin interviuri speranta unui episod urmator cu Renner si Damon impartind ecranul!

Brave (17 august) – Inca de la debutul de peste ocean, prima eroina desenata de Pixar s-a gasit, mai mult sau mai putin intentionat, in mijlocul unei controverse improbabile: si asta pentru ca, sincer acum, carui copil ii pasa de sexualitatea unui personaj de desen animat? Si, ca veni vorba, carui adult?! Desi Merida, scotiana cu parul de foc interpretata de Kelly Macdonald, incingea titlurile tabloidelor la ei, fiti siguri ca aici nu va trezi aceleasi banuieli (chit ca Brave ar fi fost lansat in iunie, eventual sub curcubeul GayFest!) pentru ca noi nu ridicam filmele pe piedestalul altor obiecte culturale, deci nu simtim nevoia sa le de-construim. Ca sa nu alienez totusi publicul-tinta – parintii platitori – indiferent de influenta safica pe care i-o ghicesc criticii-n subtext, povestea este una cat se poate de PG: printesa Merida este mai interesata de tirul cu arcul decat de optiunile conventionale, preferate de parintii ei. Pe scurt, nu vrea sa se marite cu cel care o “castiga”, tine prea mult la propria independenta si ca atare apeleaza la o vrajitoare ca sa scape de cicalelile mamei. Desigur, vraja are alte consecinte decat isi imaginase Merida, care se vede nevoita acum sa isi salveze mama, si regatul, de la o grava…urs-ita!

To Rome with Love (31 august) – In sfarsit, mult-asteptata declaratie de dragoste a lui Woody Allen pentru inca un oras european! Desi criticii au cam sifonat-o in recenzii care ii deplang stereotipurile, glumele Allen-esti, actorii lui fetis (inclusiv el insusi) si peisajele italienesti vor fi mai mult decat indeajuns de motivante pentru a-l ridica pe TRWL in fruntea must-see-urilor la final de sezon. In patru povesti, legate prin VO-uri desi n-au de-a face una cu cealalta, ii gasim pe Penélope Cruz, Jesse Eisenberg, Greta Gerwig, Alec Baldwin, Alison Pill, Roberto Benigni si multi altii – toti antrenati in povesti care lasa un gust amarui de crochiuri. Reiese un film usurel, estival, un foietaj cu prea putina umplutura, dar tinut laolalta de seninatatea contagioasa a lui Woody.

The Expendables 2 (31 august) – Continuarea popularului The Expendables de-acum doi ani se anunta a fi si mai plin de musculosi din vechea garda. Originalilor Stallone, Statham, Jet Li si Dolph Lundgren li se adauga Jean-Claude Van Damme si Chuck Norris – dupa 7 ani de inactivitate, dornic, probabil, sa echilibreze internetul preaplin de glume la adresa/pe seama lui. Ii gasim angajati intr-o noua misiune, din care nu scapa toti cu viata, dar razbunarea se anunta dulce, cu putin noroc chiar demna de titlul de “scenariu”! Sigur ca nu pentru poveste ne place acest gen de film, e o placere vinovata pentru nostalgici si amatorii de actiune pe repede-nainte, fara inflorituri, inimioare si alte compromisuri la care se deda Hollywood-ul de regula. Iar, cu Simon West (Con Air, The Mechanic) preluand scaunul regizorului de la Stallone, sequel-ul n-are cum sa nu egaleze, cel putin, succesul primului.

Nu in ultimul rand, doua filme aterizeaza direct de la TIFF-ul acestui an in mall-urile cele de toate zilele: e vorba de marele castigator al Trofeului Transilvania, norvegianul Oslo, August 31st (13 iulie) si o dramedie frantuzeasca de tip amintiri-din-copilarie, Le Skylab (24 august). Primul, despre un tip solitar care se lupta cu dependenta de droguri si incearca sa reintre in societate; al doilea, despre un weekend in familie la casa bunicii, unde, in stil tipic frantuzesc, toata lumea se iubeste zgomotos, tolerandu-se sau paruindu-se in functie de rezervele de energie. Cele doua filme sunt la poli opusi, unul deprimant, celalalt tonifiant – insa au in comun o claritate a scopului sustinuta pana la finalul care, in ambele instante, vine sa confirme traiectoria si tonul de pana atunci (deci, stii la ce te-nhami de la inceput si nu te dezamageste finalul) O consecventa rara dublata de personaje de care iti pasa din secunda zero si un fir narativ constrans de o perioada scurta de timp, ceea ce sporeste intensitatea evenimentelor – iata reteta care face din aceste doua filme must-see-uri categorice!

4 comentarii »

  • cotos said:

    Foarte interesante toate, dar cel mai mult astept Total Recall.Cultul acestui film a atins cote foarte mari..Chiar sunt curios cum se va decurc CF…

  • AleX said:

    Nu ma prea pot hotari de ordinea in care vreau sa le vad, dar cu siguranta Batman este primul pe lista mea.

  • Mirela said:

    Caut prieten pentru sfarsitul lumii mi se pare ca are un subiect destul de nou, atitpic. Este cu Keira Knightley, iar trailerul promite mult: http://www.cineforum.ro/2012/06/18/1702/

  • AleX said:

    Mi se pare ca Bourne Legacy a fost mutat in august din cauza lui Dark Knight Rises.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*