Home » Acum la cinema, cinema, Filme

Red Lights – Adevarul e dincolo de noi

31 December 2012 scris de 1 comentariu

red-lights1[Titlu in limba romana: Dincolo de intuneric]

CoolRank: 6.5/10

– atmosfera & entertainment: 7/10

– regie: 7/10

– actori: 6/10

– scenariu: 5/10

– montaj: 6/10

Nota IMDb: 6.2 /10

Regie: Rodrigo Cortés An: 2012
Actori: Sigourney Weaver, Robert De Niro, Cillian Murphy Genul: thriller

 

Red Lights nu este un film prost, dar nu este un film reusit, tinand cont de distributie si pretentiile pe care le puteam avea de la un film ce isi propune cu destula ambitie sa prezinte lupta dintre sceptici si cei ce fac apel la misticism pentru a oferi solutii si alinare. Ambele tabere au portia lor de argumente pro si contra, iar in filmul lui Cortés actiunea merge din punctul “vreau sa cred” spre linia de final “vreau sa inteleg”. Din pacate, povestea prezentata si utilizarea personajelor pe ecran nu reuseste sa se ridice la nivelul asteptarilor unui astfel de proiect cinematografic.

What makes us be what we are? What finally makes us come to accept? What makes us believe? (Simon Silver)

red-lights2Margaret Matheson (Sigourney Weaver) si asistentul ei Tom Buckley (Cillian Murphy) se folosesc de rationament si stiinta in munca de zi cu zi pentru a demonstra ca foarte multi asa-zisi spiritisti si mediumuri nu sunt decat o serie de sarlatani cu un spectacol foarte bine pus la punct pentru a-i convinge pe cei ce cauta un raspuns, oricare ar fi el, la suferintele si intrebarile cu care se confrunta. In aceasta ecuatie reapare Simon Silver (Robert De Niro), un medium orb retras din activitate dar recunoscut drept unul dintre cei mai buni mentalisti din lume. Matheson si Buckley nu se abat de la dorinta de a cerceta orice tip de spectacol unde cate un asa-zis posesor de puteri paranormale atrage masele pentru a vindeca si manipula gandirea din parcurs rational spre acceptarea fortelor supranaturale. Coflictul dintre Matheson si Buckley apare in clipa in care Silver este curtat pentru a fi obiectul unei cercetari in mediul academic a puterilor sale pentru a se dovedi daca este un medium adevarat. Matheson refuza, in timp ce Buckley se incapataneaza sa continue cercetarile pentru a demasca mascarada coregrafiata de Silver.

You can’t deny yourself forever. (Tom Buckley)

red-lights3Buckley are toate caracteristicile pentru a fi vazut ca un Mulder, mai ales in scenele dintre el si Silver. Red Lights nu reuseste sa-i puna in valoare pe Weaver si pe De Niro, in schimb ii ofera o partitura bogata lui Murphy, iar actorul se achita cu brio. Problemele apar din cauza unui preambul mult prea lung si un final construit mult prea repede, eliminand rapid o parte din tensiunea creata in raport cu personajele principale si misterul ce invaluie trecutul dintre cei trei. Dintr-un personaj mistic, De Niro in final face din Silver o diva ce se ratoieste in fata unei audiente care trebuie sa creada in ceea ce el ofera, in timp ce Buckley se detaseaza printr-un joc construit pe descoperirea si acceptarea de sine.

In toata povestea aruncata pe ecran si mai ales din finalul filmului, se poate intelege ca rolul lui Weaver a fost mai mult de decor. Evolutia personajelor si a povestii se pot preconiza relativ usor – desi Cortés incearca sa invaluie spectatorii in explicatii stiintifice pentru ca mai apoi sa adauge o doza sanatoasa de misticism, filmul merge in linie dreapta fara a se abate de la a deschide ochii spectatorilor in fata dualitatii stiinta si credinta. Pentru ca cele doua coexista, dar din pacate sunt foarte multi care profita de pe urma celor ce isi pun nadejdea prea mult in credinta, uitand sa explice anumite lucruri rational. La fel si rationamentul exacerbat poate fi o bariera in a crede in forte nebanuite ce salasluiesc in oameni.

Despre actori si regie ce se poate spune?

red-lights4Sigourney Weaver este folosita superficial in film, in rolul profesorului Matheson. Cu greu si printr-un artificiu fortat al scenariului, aflam ce sta la baza conflictului dintre Matheson si Silver, dar in afara ca Matheson pare usor aroganta si axata pe fapte, nu pe vorbe, face din personaj mai mult un simbol si mai putin cineva de care sa te atasezi in film. Cillian Murphy la inceput da impresia ca se afla in mijlocul unui triunghi amoros – Matheson/Owen/Buckley – si nu ar fi fost rau deloc, doar ca Buckley preia fraiele actiunii filmului din a doua jumatate a filmului pentru a deveni dintr-un simplu asistent un adversar de temut pentru Silver, iar aceasta transformare este mult prea brusca si fortata.

De Niro duce un rol ce este caricatural, iar monologurile sale devin plicitisitoare datorita faptului ca personajul tinut in aura de mister pana in ultimele 15 minute din film, dintr-o data devine un adversar redutabil. Aerul lui Silver de diva deranjeaza la fel de mult cum deranjeaza si evolutia lui Murphy, mult prea rapida, din asistent in adversar redutabil si fortat in aceasta postura, tinand cont de scenariu si personaje. In film apar in roluri secundare si Joely Richardson, in rolul managerului lui Silver, Toby Jones, in rolul profesorului Shackleton si Elizabeth Olsen, iubita lui Buckley. Cortés isi propune un film ambitios, undeva intre X Files si Profiler, dar povestea din Red Lights sufera mult la capitolul constructie si evolutie a personajelor pe ecran, devenind fie o succesiune previzibila de cadre si dialoguri, fie un final tras de par pentru a impaca atat scepticii cat si misticii, iar descoperirea de sine si drumul pana acolo sunt puse pe plan secund.

Ce spun criticii despre Red Lights?

red-lights5Red Lights nu a avut parte de cronici favorabile. Pe IMDb are un punctaj de 6.2/10, pe Rotten Tomatoes, Red Lights se prezinta cu o prospetime a tomatometer-ului de 29%, un rating de 4.8/10 si, din cele 84 de cronici, 60 sunt negative la adresa filmului lui Cortés. Un verdict la fel de dur pentru Red Lights regasim si pe Metacritic, un metascore de 36/100 si un user score de 5.3/10. Michael Phillips de la Chicago Tribune subliniaza faptul ca De Niro in rolul lui Simon Silver este un sir nesfarsit de monologuri, iar dorinta spectatorilor pentru o clipa de teama provocata de secventele de pe ecran este puternica, dar nesatisfacuta de Red Lights.

Verdictul KoolHunt.ro

Red Lights pierde foarte mult din constructia povestii pe ecran si, din pacate, distributia de exceptie din film nu reuseste sa aduca mai mult decat se ofera din scenariu. Mult prea multe momente ce se vor tensionate dar sunt previzibile si mult prea putina atentie acordata evolutiei personajelor si temei principale, scepticisim versus misticism. Nu ne asteptam la un raspuns evident, dar concluzia filmului ne face sa ridicam usor din umeri si sa iesim din sala usor dezamagiti. Nu-i un film de evitat, dar nici sa nu avem pretentii mari de la el.

1 comentariu »

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*