Home » cinema, Filme

In the Land of Blood and Honey – love story tragic in vremea razboiului

30 April 2012 scris de Niciun comentariu

CoolRank: 8/10

– atmosfera & entertainment: 7.5/10

– regie: 8/10

– actori: 9/10

– scenariu: 7.5/10

– montaj: 7/10

Nota IMDb: 4.3/10

Regie: Angelina Jolie An: 2011
Actori: Zana Marjanovic, Goran Kostic, Rade Serbedzija Genul: drama, romance

 

Razboiul din Bosnia a lasat si va continua sa lase zeci si zeci de mii de traume care nu se vor sterge niciodata, iar cele 50.000 de femei violate in acei ani sunt din pacate cea mai palpabila dovada. Iar un film despre razboiul-conflict interetnic gigant din anii ’90 nu poate decat sa trezeasca interesul cinefililor. Asta cu atat mai mult cu cat “reteta” filmului – in speta In the Land of Blood and Honey – are un “mix” original, cu cea mai faimoasa actrita din lume, Angelina Jolie, in “rol” de regizor si scenarist, iar protagonistii filmului fiind chiar… bosniaci: Zana Marjanovic si Goran Kostic.

Angelinei Jolie i-a venit ideea de a scrie scenariul filmului dupa ce a mers de mai multe ori in Bosnia-Hertegovina in calitate de ambasador O.N.U. Trebuie spus ca in timpul documentarii Angelina s-a consultat cu inalti oficiali americani precum Richard Holbrooke (unul dintre arhitectii Acordului de la Dayton care a pus capat razboiului din Bosnia) sau generalul Wesley Clark. Impresia buna despre film incepe chiar de la… afisul inspirat: un cuplu conturat din pete de sange, avand ca fundal harta fostei Iugoslavii. Sau, ca sa-l parafrazam pe Eugene O’Neill cu a sa “Din jale se-ntrupeaza Electra”, am putea spune ca din sange se-ntrupeaza pasiunea. Filmul este din fericire unul lipsit de clisee prozaice hollywoodiene, abundand in schimb in umanitate, naturalism si tragism.

Nu-mi place sa fiu implicat in crimele oamenilor cu care am crescut

Filmul incepe cu o bomba la… propriu. Capitanul Danijel (Goran Kostic), danseaza cu iubita sa, Alja (Zana Marjanovic) intr-un local in momentul in care acolo are loc o explozie. Un atentat-simbolic pentru inceputul razboiului din Bosnia, razboi ce schimba toate vietile. Danijel ajunge sa lupte pentru sarbii bosniaci, sub comanda tatalui sau, generalul Nebojša Vukojevic (interpretat de Rade Šerbedžija), cel care are o ura viscerala si… personala impotriva bosniacilor musulmani. Alja, pictorita bosniaca musulmana cu care Danjiel avusese o relatie inainte de razboi, ajunge prizoniera intr-un lagar, intr-un grup de femei destinate sa fie sclave sexuale pentru soldati. Din fericire, respectivul lagar este condus chiar de catre fostul sau iubit, Danijel. Ajuns in tabara opusa, acesta o salveaza in ultima clipa de la violul unui soldat brutal. Danijel nu impartaseste opiniile tatalui sau (“Nu-mi place sa fiu implicat in crimele oamenilor cu care am crescut”) si asta se reflecta si in viata personala, el reluandu-si relatia cu Alja si protejand-o de orice tentativa de molestare… sexuala de la ceilalti soldati (“Le-am spus celorlalti ca esti proprietatea mea”).

Scenele de erotism senzual, fara nimic pronografic, dintre cei doi se imbina cu momentele de razboi demne de un cine-verite infiorator, de la aruncarea in aer a unei Ambulante pana la uciderea unui bebelus care plangea prea mult… O scena cu o semiotica tulburatoare dusa la paroxism este aceea in care mai multe femei prizoniere musulmane sunt folosite de catre soldati sarbi bosniaci drept scuturi umane in asaltul unui sediu al adversarilor.

Desi Danijel si Alja incearca sa reinchege relatia de odinioara, presiunile razboiului, ca si diferentele etnice, fac din love story-ul lor un teren minat. Este simbolica fraza in care Danijel ii spune iubitei sale: “De ce nu te-ai nascut sarba?” O dovada cinica si dureroasa ca etnia poate fi o bariera impotriva iubirii.

Dupa o perioada in care Alja sta cu partizanii musulmani, Danijel o readuce in calitate de pictorul sau… oficial. Insa, din pacate, protectia sa nu va impiedica violul unui soldat sarb asupra ei, viol comis chiar la ordinul tatalui-general al lui Danijel. Un viol care va schimba totul si care o va face pe Alja sa isi puna etnia mai presus de iubire. Iar asta va avea consecinte tragice pentru ea si va distruge vietile celor doi.

Despre actori si regie ce se poate spune?

Este pentru prima data cand o vad pe Angelina Jolie fara sa o… vad, insa Angelina se “vede” foarte bine prin regia sa, excelenta pentru o debutanta. In In the Land of Blood and Honey ea reuseste sa redea foarte sugestiv atmosfera opresiva si incarcata care pandeste la tot pasul, iar culorile predominante si perfect “asortate” cu razboiul sunt gri si kaki. Ca regizor si scenarist, Angelina Jolie dovedeste ca are curaj si viziune si – mai presus de toate – implicare in problemele umanitare. Ea a reusit sa readuca in atentia publicului ororile petrecute in Bosnia, cele mai mari de dupa al doilea razboi mondial. Orori, care din pacate, au fost uitate de prea multi. Angelina a reusit sa dea si mai multa culoare filmului, alegand exclusiv o distributie cu actori locali, asta pentru a intari autenticitatea marturisirilor asupra acelui razboi oribil si nedrept. Un alt act de curaj. I s-ar putea totusi reprosa finalul cu nuante eliptice, prea abrupt, ca o insiruire de clisee fotografice fara explicatii. Un alt repros: filmul este totusi cam distant din punct de vedere emotional, avand prea putina “miere” si mult sange. Dar poate ca si distanta asta este una voita…

Angelina Jolie a pariat pe actori bosniaci si a castigat, reusind sa faca publicul sa descopere doi actori incantatori si pe nedrept necunoscuti. Pe Zana Marjanovic (Alja) o remarcasem inca din filmul Snow din 2008. Insa in In the Land of Blood and Honey Zana Marjanovic da adevarata masura a talentului sau, ducandu-ne cu gandul la marile eroine din tragediile grecesti. Pana si modul in care isi expune nuditatea este unul aparte, fara nicio urma de scabros, demn de un tablou al lui Goya ori de Ingres. De o atractivitate aristocratica, Zana Marjanovic o incarneaza impecabil pe Alja si te face sa te intrebi daca il iubeste cu adevarat pe Danijel, dincolo de relatia… carnala. O actrita de urmarit cu mare atentie in urmatorii ani. Cat despre Goran Kostic (Danijel), si acesta merita multe epitete, fiind stralucitor in pielea personajului prins intre datorie si pasiune, la fel ca in piesele lui Corneille. Ca si Zana Marjanovic, Goran Kostic are o expresivitate speciala, o privire ca o masca greu de “decodat” si unde zambetele sunt mai rare decat oazele din Sahara. Urmarindu-i pe cei doi, ai senzatia ca ai in fata ta doi tragedieni contemporani. Iar senzatia mea la finalul filmului a fost ca interpretarea a batut regia.

Ce spun criticii despre In the Land of Blood and Honey?

Pe marile ecrane din S.U.A. din decembrie 2011, In the Land of Blood and Honey are pe metacritic.com un procentaj de 56%, Eric Kohn de la indieWIRE spunand ca “cel mai impresionant lucru la film este ca Jolie te face sa il simti”. Si pe rottentomatoes.com, In the Land of Blood and Honey are un procentaj fresh tot de 56% (bazat pe 75 de critici), filmul fiind in opinia criticului Tony Macklin “o tulburatoare cronica a cruzimii”. Una peste alta, un film cu multe opinii pro si contra, inclusiv din partea sarbilor si bosniacilor.

Verdictul KoolHunt.ro

Fara sa fie o capodopera, In the Land of Blood and Honey este un film bun, o pelicula deloc comerciala menita sa atraga atentia asupra unor atrocitati care au marcat Balcanii si lumea. Un film realist-naturalist menit sa trezeasca constiinte si emotii si sa readuca in memorie dramele unui razboi etnic teribil. In the Land of Blood and Honey trebuie vazut o data, descifrat, analizat si reanalizat. Nu cred ca va ajunge in topul box-office, dar il voi tine minte. Ca si pe dramele din Bosnia.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*