Home » cinema, Filme

Amores Perros – Saracie, violenta si moarte plus o doza de frumusete

4 September 2012 scris de 2 comentarii

[Titlu in limba romana: Iubiri si caini]

CoolRank: 9/10

– atmosfera & entertainment: 9/10

– regie: 9/10

– actori: 10/10

– scenariu: 9/10

– montaj: 10/10

Nota IMDb: 8.2/10

Regie: Alejandro González Iñárritu An: 2000
Actori: Emilio Echevarría, Gael García Bernal, Goya Toledo Genul: drama

 

Primul film din Trilogia Mortii inaugureaza un parteneriat colosal intre regizorul Iñárritu si scenaristul Guillermo Arriaga, parteneriat care a produs apoi filme ca Babel si 21 Grams. Amores Perros (titlu aproape intraductibil) reprezinta piatra de temelie si cel mai reusit film dintre cele trei (avand drept criteriu notele de pe IMDb si Rotten Tomatoes, dar si opinia mea), o drama puzzle construita fara cusur.

A si, in plus, daca nu v-ar fi convins toate laudele privind regia, prin acest film s-a lansat si confirmat in acelasi timp, talentul crud si violent al lui Gael García Bernal.

Qué es el amor?

Ca si celelalte doua filme ale trilogiei, scenariul cuprinde trei povesti care se intersecteaza in anumite momente pentru a se desparti iar intr-o secunda. Aceasta structura aparent ametitoare este controlata cu maiestrie, niciun personaj nu apare fara a fi nevoie de el, niciun fir narativ nu se pierde, iar finalul le impleteste pe toate, lasandu-l pe spectator cu gura cascata.

Fiecare poveste este introdusa ca un episod, printr-un insert sub forma unui titlu. Episodul “Octavio si Susana” vorbeste despre relatia dintre un tanar si cumnata sa, relatie ce se desfasoara sub ochii absenti (sau nu?) ai lui Ramiro (Marco Perez), sotul Susanei (Vanessa Bauche) si fratele lui Octavio (Gael Garcia Bernal).

Valeria si Daniel sunt un cuplu de amanti bogati (Daniel este casatorit) care se muta impreuna intr-un apartament luxos. Viata frumoasei Valeria (Goya Toledo) ia insa o noua turnura atunci cand cariera ei de fotomodel este curmata brusc.

El Chivo (Emilio Echevarría) este un batran vagabond care se plimba pe strazi inconjurat de o haita de maidanezi pe care ii hraneste si cu care isi imparte adapostul. Prezenta fantomatica a batranului reprezinta veriga de legatura a tuturor povestilor, viata lui fiind nodul care leaga vietile celorlalti.

Aparent, elementul de legatura este accidentul de masina in care sunt implicati (mai mult sau mai putin) cei trei protagonisti, dar ceea ce ii uneste de fapt pe toti este prezenta cainilor in viata lor. Privind astfel lucrurile, imposibilul titlu capata un sens mai clar.

Si totusi, ce e dragostea?

Amor es dolor. Amor es muerte. Amores perros.

Durerea si moartea, temele principale ale Trilogiei, contureaza un univers dur si violent pe care regizorul reuseste sa-l transforme intr-un film de o frumusete adevarata, reala, izvorata din viata. La Iñárritu, viata bate filmul.

Despre actori si regie ce se poate spune?

Intreaga distributie este remarcabila ca interpretare, de la jocul firav si apoi nevrotic al Goyei Toledo, pana la salbaticia si primitivismul lui Emilio Echevarria in rolul vagabondului. Fara indoiala insa, asa cum am mentionat deja, jocul lui Gael Garcia Bernal trece de granitele ecranului si coboara in viata spectatorului, unde continua sa traiasca mult timp dupa terminarea filmului.

Alejandro González Iñárritu are ca principal merit capacitatea de a conduce cele trei povesti intr-un mod coerent si logic, in ciuda  numeroaselor planuri care se intrepatrund. Din pacate pentru fanii Babel si 21 Grams, primul film al trilogiei este cel mai valoros din toate punctele de vedere (interpretare, structura, regie), lucru cu atat mai impresionant cu cat reprezinta debutul in lungmetraj pentru Iñárritu. Se pare ca prima data nu se uita niciodata.

Ce spun criticii despre Amores Perros?

Rank-ul pe Rotten Tomatoes atesta o data in plus, daca mai era nevoie, valoarea acestui film, Amores Perros fiind notat cu 92% de critici si 93% de public. Si pe site-ul Metacritic Amores Perros obtine un onorabil scor 83. Criticii vorbesc despre violenta grafica a filmului, despre impecabila constructie narativa si chiar despre renasterea cinemaului mexican. Geoff Andrew de la Time Out observa: Recalling Reservoir Dogs and Pulp Fiction – but edgier than both – this is a hell of a first film. For all its bonecrunching savagery, it’s also a fundamentally moral work.

Sa fii comparat cu Reservoir Dogs si Pulp Fiction si sa iesi invingator cu filmul de debut nu e putin lucru.

Verdictul KoolHunt.ro

Amores Perros nu e un film pentru toata lumea, unii vor fi revoltati sau scarbiti, altii il vor acuza de violenta prea grafica, iar extremistii PETA se vor inflama la scenele de lupte cu caini (niciun animal nu a fost ranit in timpul filmarilor, ne asigura autorii), ceea ce este absolut in regula. In ciuda acestor obiectii, filmul lui Iñárritu nu prezinta violenta gratuita si nu urateste voit realitatea, o radiografiaza lucid si mai ales, artistic. Daca nu va incadrati in categoriile de mai sus si intrati cu mintea deschisa, va veti delecta cu un film valoros si sincer de la un capat la celalalt.

Va avertizez  din nou ca daca decideti sa vedeti Amores Perros veti fi martorii unei realitati dure, violente si mizere, dar va rog, faceti-o! Va merita.

2 comentarii »

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*