Home » Teatru, Timp liber

Julius Caesar – apanajul sau, penajul. Et tu, boa?

23 February 2012 scris de 1 comentariu

Apetisant foc experimentul lui Eugen Gyemant care a avut premiera prin ianuarie, si la care am ajuns abia duminica trecuta. Am si epitete mai “profi”, dar intai si-ntai vreau sa ma adresez strict contingentului feminin dintre cititori – fetelor, cei sase actori care alcatuiesc distributia au cel mai sexy look din toate cate mi-a fost dat vreodata sa vad pe o scena de teatru!

Daca v-a placut Romeo + Juliet punk-izat, veti gusta si Julius Caesar glam-izat

Semnata Tudor Prodan, scenografia epateaza cap-coada, continuand de altfel impactul produs de afis, tot al lui Prodan – in care eu, una, il vad pe Freddy Mercury intr-o postura Warhol-iana, si nu o spun doar ca un gest de comemorare a celor 25 de ani, impliniti ieri, de la moartea artistului pop-art, ci chiar a asta aduce! Revenind la Julius al nostru, doar pe marele ecran s-a intamplat mai des atata concentratie de piele, pene si blana – prin filme ca Velvet Goldmine, dar sa nu intram in pasiunea mea pentru glam, mai ales ca piesa de fata se incadreaza si nu prea, din lipsa de sclipici. Cert e ca, atunci cand incepe personajul titular sa-si prezinte acolitii, ca un MC de cabaret, garantat iti pica falca.

Buun. Acum sa va fac curiosi si pe voi, baietii. Nu de alta, dar la piesa am fost cu Lucian care s-a aratat si el multumit, deci Gyemant clar are ceva de oferit tuturor, indiferent de cromozomi si gene pro-glam. Re-interpretarea lui a piesei Shakespeare-iene se mandreste, pe hartie cel putin, cu o viziune regizorala atipica, comico-muzicala, fara precedent. Si intr-adevar, demareaza in tromba, cu promisele numere de cantec si dans à la cabaret, in interpretarea actorilor care pasesc tantos de-a lungul unei rampe grefate expres la scena.  Tudor Aaron Istodor, Andrei Seusan, Emilian Oprea, Lucian Iftime, Dan Radulescu, si Ionut Grama – toti ni se infatiseaza ca pe catwalk, prilej de rasete neintrerupte.

Gyemant razant la impacarea povestii clasice cu stilul cabaret

Daca pe parcurs se pierde din aplombul vodevilesc, n-avem ragaz sa ne-ntristam, nu cu povestea (arhicunoscuta a) mortii imperator-ului roman acaparand prim-planul. Istodor hipnotizeaza, de cand apare ca un codos etaland, si tinandu-si la respect, alaiul de “fete” cu microfonul-bici, si pana la scena mortii, jucata in cheie grava de data asta. Piesa progreseaza deci, de la o buna-dispozitie contagioasa, exagerata prin splapstick, la nuante morbide accentuate de niste conjurati foarte bine definiti. Monoloagele – oratorice, in ton cu vremurile – se leaga in actiunea propriu-zisa, fara sa incetineasca ritmul intr-un mod pedant, si servesc la aceasta singularizare a personajelor. De fapt, unul dintre cele mai memorabile momente este un duel ca de tribunal intre Brutus-ul lui Lucian Iftime si Antoniu-ul lui Emilian Oprea – angajati intr-un un pro-si-contra tragic, cu de la Shakespeare citire, incarcat de convingerile vorbitorilor.

Presarate printre scenele miezoase, iesirile comice – din partea “gloatei” de doi cetateni, in cazul de mai sus – imi reaminteau ca suntem la teatru, la Godot, la o cafea, la ras. Oricat se straduiesc actorii, sprijiniti de scenografia de amploare, rara in asa spatiu si context underground, genul asta de seriozitatea aerisita nu mi s-a parut ca ar recomanda stilul voit neconventional – desi Gyemant puncta cu Bullets over Lipscani, pe cam acelasi calapod satirico-sobru. Aici insa, ponderea emotionala ceruta de tragedia originala si umorul “de destindere” (comic relief) capsat ici-colo nu se completeaza, cat se ciocnesc si scapara a artificial. Asa carpita, piesa vrea mai multe decat reuseste – totusi, printre reusite se numara in special jocul actoricesc. Tinerii talentati se achita de feliile si cuvintele-mpletite ale lui Shakespeare cu fler, promitator pentru noua generatie.

Proeminent in primul act, si prea evident prin absenta spre sfarsit, Istodor nu dezamageste nici un pic, nici chiar cand coregrafa Andrea Gavriliu ii pune la-ncercare coordonarea si gratia-n miscari – ceea ce, la inaltimea lui (ochiometric, il estimez… lungan!) e o provocare, nu gluma! Iftime duce si el rolul lui Brutus cu brio, facand lin si credibil trecerea de la biet cetatean deziluzionat de starea Romei, la conspirator si ucigas idealist. Si Dan Radulescu s-a desprins de rolul comic al detectivului noir-esc pentru a intra in “sandalele” lui Cassius – mi s-a parut mai putin “pe rol” ca in Bullets…, dar i-am dat 10 la stapanire de sine cand, cu sabia butaforica franta-n doua, a continuat vitejeste o scena. De Oprea m-am lasat convinsa, insa ma banuiesc de motive neortodoxe – tatuajul negru de vulture pe pieptul mai mereu dezgolit, si asemanarea lui frateasca aproape cu unul din actorii mei favoriti (Oprea vs. Gale Harold – ce ziceti?). La Andrei Seusan ma rascumpar cu motive in toata puterea cuvantului – in triplu rol se descurca admirabil sa-si individualizeze personajele, iar grosul hohotelor de ras i se datoreaza. Lui, si lui Grama, care e insa mai subtil si caruia rolurile din piesa nu prea i-au permis sa se desfasoare in centrul campului meu vizual.

Unde vedem Julius Caesar?

Asadar, da, e de mers la Julius Caesar, tot in cadrul relaxant de la Godot, unde insa trebuie sa ai grija sa iti rezervi locuri din timp, caci piesa abia lansata inca se joaca cu casa-nchisa. Vei imparti poate si tu masa cu doua liceene, si ti se va repara imaginea proiectata de cei leat cu ei in metrou – sau poate cu doi batranei, si te vei minuna ca rad cu lacrimi la poantele “copiilor” de pe scena. Cat despre singurul posibil dubiu pe care l-ai mai putea avea, ca sa te bucuri de aceasta piesa a lui Gyemant nu-ti trebuie decat cunostinte Wikipedi-amentale, despre Roma Antica din timpul lui Caesar. Si gat rotativ, daca ai fost plasat la masa din centru.

Fotografiile au fost realizate de Lucian Bodnar in Godot Cafe, la piesa Julius Caesar, pentru KoolHunt.ro. Preluarea acestor poze fara acordul echipei KoolHunt.ro este interzisa.

1 comentariu »

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*