Home » Filme, Stiri cinema

Din Delta, sagetat: trei pastile de film Anonim

11 August 2011 scris de Niciun comentariu

Revin de la festivalul de film independent Anonimul cu trei filme de top din cadrul selectiei pentru competitie, sau din afara ei (Off). Sunt prea bune si nu merita acest nivel superficial de apreciere, insa timpul alocat festivalului e scurt si cel petrecut scriind ma costa alte filme. Asumandu-mi deci egoismul suprem si lacomia de cinefil, va las cu cele cateva pastile de recenzii, iar eu fug la filmul lui Nuri Bilge Ceylan, Uzak :)

Three Monkeys (Calupul lui Ceylan) – filmul lui Nuri Bilge Ceylan, care i-a castigat premiul pentru regie la Cannes in 2008 este o poveste dura despre sacrificiile unei familii in fata unor evenimente singulare. Titlul aparte ar face referire la cele trei maimute japoneze, care nu vad, nu aud si nu rostesc Raul – in acest caz, Raul constand in slabiciuni umane. Un sofer se lasa convins de seful sau sa isi ia in carca vina si pedeapsa cu inchisoarea pentru un accident de masina comis de cel din urma. Timpul petrecut de Eyüp (Yavuz Bingol) in spatele gratiilor este recompensat, dar contributia adevaratului vinovat, Servet, primita de sotia soferului, ii apropie pe cei doi pana la inevitabila aventura. Hacer (hipnotizanta Hatice Aslan) se arunca intr-o relatie cu cel care, mai nou, o intretine, si nu se poate scutura de amor in clipa cand i se intoarce sotul, el pretinzand desigur ca lucrurile sa se intoarca la normal.

Firul epic intra in spirala spre punctul culminant, capatand un iz de patos, odata cu decizia fiului Ismail de a-si razbuna tatal incornorat. Jocul actoricesc, mai ales in momentele ce se succed rapid dupa dezvaluirea tradarii femeii, este zdrobitor, personajele trecand de la taceri incarcate, izbucniri, crize si violenta, la indoieli serioase ca viata mai merita traita.

 Periferic / Outbound (Competitie) – Filmul de debut al regizorului Bogdan George Apetri, pentru care actrita din rolul principal, Ana Ularu a castigat premiul Boccalino de la Presse la Locarno, este, dupa cum ne-a explicat ea in seara vizionarii, un exercitiu in pofida, sau macar in afara Noului Val Romanesc. Ceea ce, in contextul in care fenomenul e atat de glorificat si alimentat de presa straina – pana la egalarea lui cu intreaga cinematografie romaneasca – suna a gura de aer proaspat. Povestea Matildei, protagonista, va aminti, ca premisa macar, de Buffalo 66, insa nu se reduce la o pastisa, in schimb urmarind-o pe femeia eliberata din inchisoare in incercarea ei de a-si reasambla viata. Cu ajutorul – mai mult sau mai putin extras cu forta – a trei figuri masculine care au facut, la un moment dat, parte din viata ei, ea incearca o evadare dintr-o lume care deja a etichetat-o si nu va conteni sa o penalizeze in baza pasului stramb de acum 2 ani.

Mizand pe propriile puteri cu incrancenarea si concentrarea fixa ale unui fost detinut, Matilda isi vrea inapoi copilul, pasat la orfelinat de fostul “peste” al fetei, Paul (interpretat in forta de Mimi Branescu). Construit pe o schela de trei capitole, filmul “de actiune” este un vehicul pentru Ularu, o tanara prezenta in peisajul filmului nostru care, cu ocazia asta, oferita de Apetri in urma unui casting meticulos, il zgaltaie din tatani. Cu fruntea brazdata intr-o incruntare perpetua, cu falcile inclestate, ea cere ajutor de la fratele sau Andrei (Andi Vasluianu), cere ce i se cuvine de la tatal copilului, Paul, si cere dragoste de la acesta din urma, Toma (un rol-cheie interpretat cu expresivitate si fler de om mare de Timotei Duma). Reactile acestora la vizita dintr-un trecut de care s-au cam spalat pe maini, vor fi cele scontate, insa Matilda stie ca nu-si mai poate permite sa dea gres… si actioneaza in consecinta.

 Visul lui Adalbert (Romanian Off) – Iata o a doua productie romaneasca de la Anonimul, si o a suta-mia, ne-am grabi sa adaugam, plasata in vremurile ceausiste. Daca vremea si locul, si de regim nu mai vorbesc, au tot fost istorisite si reistorisite pe ecrane, actiunea si ritmul nu se aseamana insa cu ce s-a facut pana acum in aceleasi coordonate. Este povestea inginerului de protectia muncii Iulica, un pirat pionier in timpul sau liber care inregistreaza si ofera cu generozitate filme americane sau meciuri de fotbal amicilor din fabrica. E anul Cernobilului, si al “Eroului din Sevilla”, insa intre asa momente de referinta, in departamentul lui Iulica se impune un altul: aniversarea PCR-ului. Filmul se invarte in jurul festivitatii, si mai ales al pregatirilor frenetice pe ultima suta de metri – de asemenea, imparte titlul cu cel al documentarului regizat de Iulica pentru “fericita” ocazie.

Ironia ghilimelelor de mai sus nu ne apartine doar noua, spectatorilor de mileniu 3: in viziunea regizorului debutant Gabriel Achim, toti resimteau nevoia unei portii sanatoase de sarcasm pe marginea conducerii. Iar asta se emana cu prisosinta din Visul lui Adalbert, filmul-rama nu mock-documentarul, si se transcrie intr-un comic verbal, si de situatie, absolut savuros: in timp ce, de exemplu, Iulica si seful sau Lefardau (Doru Ana) se entuziasmeaza de filme americane ca Sleepy Hollow, odata ajuns pe podiumul aniversar, cel din urma afirma clar ca cea de-a saptea arta s-a nascut pe fondul “decadentei capitalismului”. Peste toata involburarea de fraze amuzante si expresivitati aparte, se ridica amenintatoare o sumedenie de probleme “serioase”: ziua cea mare, legatura extra-conjugala a protagonistului cu Lidia, si soarta Lidiei insasi, care acum e posesoarea unui singur ochi, pierdandu-si-l pe celalalt in exercitiul muncii, “sigur, din proprie negligenta”! Iar adaosul de tente tragice, gory si pe-alocuri fantastico-bizare complineste un film antrenant, la nivel mental si nu numai, care se califica pe lista mea de must-see-again.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*