Home » Carti

Citind Lolita in Teheran – un mix de memorii, critica literara si studiu al culturii musulmane

30 August 2010 scris de Niciun comentariu

azar-nafisi-citind-lolita-in-teheranCoolRank: 9/10

Citind Lolita in Teheran este o carte extrem de emotionanta care introduce cititorul in lumea fascinanta a cartilor, dar ofera si o imagine incredibila a conditiei femeii in cultura musulmana. Autoarea, Azar Nafisi, care acum traieste in SUA, spune de fapt povestea anilor petrecuti in Iran, cand a predat limba si literatura americana la Universitatea din Teheran.

Nascuta intr-o familie care detinuse functii publice, tatal fusese primarul Teheranului, iar mama sa – una dintre primele femei din parlamanetul iranian, Nafisi, a avut sansa de a studia in Statele Unite ale Americii, unde obtine si un doctorat in literatura. Intoarcerea in tara coincide cu izbucnirea revolutiei islamice, prin inlaturarea sahului Pahlavi de catre Ayatollahul Khomeini, un fanatic religios. Bucuria pe care a simtit-o la fuga sahului in Statele Unite este curand umbrita de schimbarile care au loc in viata de zi cu zi, de opresiunile, tirania si brutalitatea la care sunt supusi mai ales intelectualii si femeile, pe masura ce islamistii preiau puterea.

Transformarea tarii in Republica Islamica se face intr-un mod abuziv, prin arestari, crime, executii, prin controlarea tututor aspectelor vietii, inclusiv a vestimentatiei femeilor, care sunt obligate sa fie acoperite din cap pana-n picioare, purtarea valului simbolizand capitularea lor in fata noul regim.

Un jurnal despre Iranul anilor ’70-’90

Curand dupa revenirea in tara, Nafisi nu se conformeaza noilor regulie de vestimentatie si renunta a mai preda la universitate, nu inainte de a selecta 7 dintre cele mai bune studente ale sale si a le invita la un curs particular despre literatura. Fetele se intalnesc saptamanal, in fiecare joi, in casa fostei lor profesoare pentru a comenta operele marilor autori ai literaturii universale: Nabokov, Austen, James si Fitzgerald. Desi timide la inceput, aceste reuniuni devin mai relaxante pe masura ce fetele devin prietene. Intr-un fel, aceste intalniri clandestine in care fetele se elibereaza de restrictiile noului regim politic si discuta operele clasicilor literaturii devin o evadare din cotidianul deprimant al Iranului anilor ’70.

Cartile pe care le dezbateau ajunsesera deja sa fie interzise in universitati, fetele riscandu-si libertatea si probabil viata pentru simplul fapt ca citeau: Lolita, Invitatie la esafod, Mandrie si prejudecata, Daisy Miller, Marele Gatsby, Emma, Madame Bovary si Domnisoara Brodie in floarea varstei. Probabil ca inainte de a citi cartea, este recomadat sa fi citit aceste romane pe care le aduce atat de des in discutie, deoarece de cele mai multe ori actiunea cartilor se impleteste cu viata studentelor sale.

Lolita, Gatsby, James si Austen

Cartea este structurata in 4 parti: Lolita, Gatsby, James si Austen. In prima sectiune, Lolita, ne sunt prezentate membrele membrele grupului: Nassrin, Yassi, Azin, Mahshid, Manna, Sanaz si Mitra si personalitatile lor. In a 2-a parte, Gatsby, autoarea explica impactul pe care Revolutia Islamica a avut-o asupra mediului universitar. Cum, in mod surprinzator, unul dintre colegii sai de la universitate se opune studierii romanului Marele Gatsby deoarece, in opinia sa, incurajeaza adulterul si hotia. In a 3-a sectiune, James, aflam despre abilitatea personajelor din carti de a influenta vietile altora, dupa cum si liderii islamisti incearca sa subjuge populatia, prin tot felul de legi si decrete care ingradesc libertatea si pedepsesc orice comportament care iese din tipar, cand femeile sunt biciuite pentru simplul fapt ca isi fac unghiile cu oja sau pentru ca alearga pe holul universtitatii atunci cand intarzie la curs. Partea finala, Austen, dezvaluie mai multe detalii din viata studentelor lui Nafisi si decizia acesteia de a se intoarce cu familia in America, deoarece Iranul nu mai reprezenta un loc sigur pentru nimeni.

Desi la prima vedere asa pare, Citind Lolita in Teheran este mai mult decat o carte despre un club de lectura; este o mix de memorii, critica literara si un studiu al al culturii musulmane. Este o carte despre oameni ale caror talente, pasiuni si ambitii se impotrivesc valului islamic al opresiunii.

In Romania cartea Citind Lolita in Teheran a aparut la editura Rao in colectia Rao Contemporan si poate fi comandata direct de pe site-ul editurii la un pret promotional.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.