Home » Teatru, Timp liber

Capra cu trei iezi – un studiu gastronomic

8 February 2012 scris de Niciun comentariu

“Cei ce raman, mananca pentru ca traiesc” spune domnul Dabija despre ultimul periplu teatral al dansului de la Teatrul Act: Capra cu trei iezi. Continuand pe frontul deschis cu povestea lui Ivan Turbinca in vara lui 2011, dl Dabija ne propune acum un “studiu gastronomic” cu aplicare practica pe povestea Caprei cu trei iezi.

Lasand la o parte curiozitatea si incantarea pe care asa un eveniment le-ar produce apriori iubitorilor lui Creanga (intre care ma inscriu cu mare mandrie), Capra cu trei iezi montata la Teatrul Act este o introspectie extrem de fina in drama mamei ramase fara copii.

Nasul si nanasii

Punerea in scena este din nou magistrala. Chiar si pentru mine, care stiam povestea, sensurile si starile personajelor s-au dezvaluit treptat si fin, extrem de fin. Ce minunat este sa mergi sa vezi o poveste despre care crezi ca stii deja totul si sa ai totusi surprinderea de a deslusi acolo dimensiuni si viziuni noi! Furia care anima dedesubturile intregului eveniment la care este invitat nasul copiilor recent prapaditi clocoteste in fundal ca o oala cu capac pe ea. Tacerea de la inceput, cand situatia nu este asa de incinsa, incepe sa se destrame usor usor, pe masura ce auzim capacul “tresarind” peste oala.

 Andi Vasluianu, in rolul nasului, debuteaza intr-o nota extrem de indurerata si candida. Abia mai tarziu ne prindem cine este el de fapt. Emilia Dobrin, in rolul caprei indurerate, reuseste sa creeze in mod uluitor portretul unei mame devenite translucida de durere, dar extrem de tenace in urmarirea unui anume scop. Constatin Draganescu, Florin Dobrovici si Mihai Calota formeaza un trio formidabil de iezi cu trasaturi extrem de umane.  Momentele in care personajele interpreteaza celebrul cantecel de recunoastere al caprei, fie solo fie in cor, sunt ravasitoare. Daca atunci cand eram copii cantecelul nu primea un accent prea puternic, poate si din cauza ca multe dintre sensuri erau greu de patruns, acum drama prinde viata in special prin diversele si repetatele intonari ale cantecului-totem.

Viata trece prin stomac

Trasaturile umane, prezentate intr-o tusa extrem de puternica, sunt accentuate de ospatul care are loc la praznicul iezilor mai mari. Pofta, savoarea, mirodeniile, gustul, fragezimea, iutimea si vinisorul nu sunt decat elemente prin care se creioneaza o slabiciune ce urmeaza a fi folosita impotriva nasului. Daca pofta este cea care l-a adus in stare de a infaptui fapta miseleasca, atunci tot pofta sa fie cea care ii aduce si pierzarea. Ocazie cu care dl Dabija ne poarta intr-un intreg periplu culinar in zona Moldovei: sarmale, racitura, alivenci, ciorba, ardei iute, vin, coliva. Ar fi fost cu siguranta suficient de sugestiv doar sa se povesteasca despre obiceiurile romanesti care pun mancarea la loc de cinste in orice fel de context, fie el vesel sau trist. Dar faptul ca personajul infuleca acolo pe scena, in fata si sub narile noastre, este probabil cel mai sugestiv mod de a evidentia POFTA care il conduce mai presus de orice.

Iar finalul ne lasa fara cuvinte.

Unde vedem Capra cu trei iezi?

Urmariti asadar site-ul Teatrului Act pentru a prinde un praznic al caprei cu trei iezi. Un bilet costa 30 lei integral si 20 lei redus. Dar asigurati-va ca mancati ceva inainte de a intra in sala de spectacol, altfel ora care se va scurge in timp ce asistati la praznic va va aduce poate in stare de a navali pe scena spre a fura o sarma.

Credit foto: Alexandru Iures

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*