Home » Evenimente, Filme

BIEFF la editia a doua – close-up pe avangardisti si nonconformisti

4 November 2011 scris de Niciun comentariu

Experimental – un cuvant care denota atat de multe in toate domeniile, un cuvant deschizator de ochi, si un cuvant pe care-l simti impregnat cu speranta, daca esti fan al noului, al pionieratului artistic si al puseurilor de geniu, mici si ciudate azi, premergatoare insa trend-urilor globale de maine. Festivalul International de Film Experimental Bucuresti (sau BIEFF, acronimul variantei in engleza) ne propune sa luam pulsul cinema-ului proaspat, care isi creeaza acum, in timp real, o noua fata, cu noi tehnici in dotare, gratie unor regizori inovatori.

Filmul experimental ocupa un loc aparte in inima oricarui cinefil care respecta a saptea arta pentru exact ceea ce este: un domeniu in continua schimbare, care surprinde mai mult, mai des ca oricare altul si nu dezamageste decat atunci cand sta pe loc. Daca Hollywood-ul poate da uneori impresia asta, eronata, ca filmul sta ancorat in asteptarile unui public inchistat in conventii, lucrurile stau cu totul altfel cand luam in considerare arta cinematografica si promotorii ei la nivel mondial. BIEFF spicuieste cateva dintre noile curente expuse si premiate in cadrul celor mai prestigioase festivaluri de film, si, intre 17 si 20 noiembrie, ne invita sa le cantarim impactul asupra statu-quo-ului din cinema.

Cinema Scala va gazdui BIEFF-ul in regim neconventional – publicul interesat va avea acces gratuit la filmele reunite de organizatori intr-un line-up delicios care include lung-metraje si scurturi deopotriva, din palmaresul unor festivaluri importante pentru aceasta zona “cruda” si fecunda a cinematografiei. In prim-plan vor fi deci titluri must-see din cadrul Quinzaine des Realisateurs – sectiunea dedicata avangardei din Festivalul de Film de la Cannes – ca mediu-metrajul Boro in the Box, dar si filme prezentate la Festivalul de Film de la Oberhausen si pastile racoroase din tolba Festivalului de la Tampere – faimos in Tarile Nordice, unde scurt-metrajele vizionarilor ocupa loc de cinste.

De asemenea, Tarile de Jos, care, se stie, au o pozitie fruntasa intre europeni in ceea ce priveste progresul artei vizuale, participa la BIEFF-ul din acest an cu programul Dutch Experimental Film and Visual Art. In cadrul acestei sectiuni au fost atent selectionate filme si proiecte nonconformiste, dintre cele promovate de EYE Film Institute Netherlands si Netherlands Media Art Institute. Printre ele, se remarca numele Daya Cahen, Anna Abrahams, Yael Assaf si Sara Rajaei – toate artiste vizuale care isi indreapta camerele in directii aparte, abordand subiecte spinoase (indoctrinare si patriotism dus la extrem) sau alegand modalitati de exprimare ultra-stilizate. De neratat sunt si instalatiile video din cadrul aceluiasi program, o “ramura” a artei vizuale olandeze care vine sa dubleze hipnotic firele narative din sala de cinema.

Tot la un minunat trip experi-mental ne putem astepta si in urma vizionarii scurt-metrajelor castigatoare la prestigioasele festivaluri din Venetia, Cannes, Berlin, Rotterdam si Oberhausen. Vor poposi la BIEFF 2011 Night Fishing – un scurt cu tenta fantasy-horror pe care am avut ocazia si intensa placere de-a-l vedea in cadrul TIFF-ului si vi-l recomand cu toata inima – Stardust, Maska, 1989 (When I Was Five Years Old) si multe alte titluri care, desi au produs valva si zumzet pozitiv in afara, abia acum ne trec noua prin fata ochilor.

Eu voi ajunge cu siguranta la cele trei filme realizate sub umbrela renumitului “incubator” al talentatilor cu orizonturi larg-deschise, Studioul francez Le Fresnoy: French Version, The Second Office si Red Road, care promite o estetica Lynch-iana. Tot in primul rand (la propriu, mioapa fiind) ma voi afla si la proiectia hiper-titratului scurt spaniol The Great Race, care combina medii si traverseaza genuri pentru a incapsula intr-o alegorie antrenanta istoria secolului trecut. Nu in ultimul rand, desi va avea loc in cadrul galei de finis a festivalului, trebuie taiat de pe lista poftelor de cinefil un lung-metraj de exceptie, premiat cu Golden Lion la Festivalul din Venetia, Faust, al auteur-ului rus Aleksandr Sokurov. Conceput ca ultim capitol al unei tetralogii despre Putere, filmul, recenzat de Jay Weissberg pentru Variety, suna a nou, a bizar si a labirintic, un joc de glezne unde planurile auditive se intrepatrund si imagistica pictorilor olandezi si flamanzi e evocata pentru a soca si a inmarmuri.

Desigur, pe masura ce ne apropiem de gongul de start al BIEFF-ului, programul, in flux ca arta cinematografica, se va definitiva si imi voi seta mai multe alarme pe care sper sa le onorez. In principal pentru ca BIEFF-ul va fi o experienta bogata, calitativ si cantitativ, iar alte sanse de-a ne mai intalni cu aceste titluri, in afara acestei ferestre festivaliere (17-20 noiembrie), nu vom avea.

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*